Marketing automation

Marketing automation is voor iedereen

We schreven eerder al over de manier waarop we marketing automation bij onze klanten toepassen. We kwamen er al snel achter dat er veel meer bedrijven zijn die ermee aan de slag willen, dus vertellen we je in dit artikel graag meer over dit mooie fenomeen in de wereld van marketing!

Wat is marketing automation?

Een van de grootste aanbieders van marketing automation-software heeft mooi verwoord wat marketing automation is. Vrij vertaald zeggen ze dit:

Marketing automation is een technologie die ervoor zorgt dat bedrijven marketingtaken en workflows kunnen stroomlijnen, automatiseren en meten. Zo kunnen de efficiëntie en omzet sneller stijgen.

Het gaat bij marketing automation vooral om het automatiseren van taken die vaak terugkeren op marketingafdelingen. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van e-mails of het posten op sociale media. Door dit soort taken te automatiseren, hebben je marketingmedewerkers meer tijd voor complexere uitdagingen.

Het is dus zeker niet zo dat het je marketeers overbodig maakt. Een tool als marketing automation is namelijk niks waard zonder de logica die mensen eraan toe kunnen voegen. En natuurlijk moet zo’n tool ook goed ingericht en beheerd worden. Ook zal er intensiever samengewerkt moeten worden met de salesafdeling, om ervoor te zorgen dat zij de juiste leads aangeleverd krijgen.

By 2020, customers will manage 85% of their relationships without talking to a human.
- Marketing Week

Wat doet marketing automation?

Het belangrijkste doel van marketing automation is om potentiële klanten door je klantreis te helpen. Met marketing automation worden prospects leads, worden leads klanten en blijven klanten betrokken bij je merk, product of dienst.

Daarnaast kan het ook heel goed als middel gebruikt worden om je klanten extra service te bieden. Bijvoorbeeld door ze video’s te sturen met uitleg over hoe ze het meeste uit jouw product kunnen halen. Het is dus voor meer dan alleen sales in te zetten.

De kern van marketing automation zit ‘m in het aanbieden van gepersonaliseerde content. Dat kan over e-mails gaan, maar daar houdt het niet op. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan het gebruik van bots, landingspagina’s op je website en een chatfunctie. Eigenlijk alles waar je klant te maken krijgt met je bedrijf.

De software die je gebruikt voor marketing automation geeft je veel inzicht in het gedrag van je leads. Je ziet bijvoorbeeld dat ze een specifiek stuk content helemaal gelezen hebben, een bepaalde landingspagina bekijken of je berichten delen op sociale media. Dit zijn allemaal triggers die je kunt gebruiken om het volgende stuk content aan te bieden. Zo vang je de aandacht van je leads en leid je ze steeds verder door jouw salesfunnel.

Business that use marketing automation to nurture prospects, experience a 451% increase in qualified leads.
- Hubspot marketing statistics

Niet alleen voor de grote jongens

Veel van onze klanten denken dat marketing automation alleen zinvol is als je een groot bedrijf hebt, met bijbehorende grote marketingafdeling. Daar zit een kern van waarheid in, en dat zit hem in de schaalvoordelen. Een groot bedrijf heeft meestal  meer data om te gebruiken voor marketing automation, al hangt dat natuurlijk ook heel erg van het type bedrijf af.

Toch is het niet zo dat kleinere bedrijven geen marketing automation kunnen inzetten. Sterker nog, het is uitermate geschikt voor kleine bedrijven! Je kunt namelijk zo klein beginnen als je wilt. Loop je tegen bepaalde problemen aan in je marketing of sales? Of zijn er dingen waar je klant tegenaan loopt, die je zou kunnen oplossen door iets te automatiseren? Denk bijvoorbeeld aan een slimme beslisboom in combinatie met veelgestelde vragen, zodat je klanten minder afhankelijk zijn van je servicenummer. Ze willen namelijk ook buiten kantoortijden geholpen worden!

Daarmee komen we direct op een andere rol voor marketing. Vroeger was het nog zo dat je product het uitgangspunt was. Marketing was bedoeld om het verkopen van dat product zo makkelijk mogelijk te maken. Inmiddels ligt de focus steeds meer op de klant: wat doet hij, waar bevindt hij zich en hoe kunnen we die patronen laten matchen met wat we willen verkopen? En hoe, waar en aan wie doen we dat?

De inzichten van marketing automation helpen je om te focussen op de belevingswereld van je klant. Die is namelijk steeds meer zelfredzaam en wil 24/7 geholpen worden. Door marketing automation toe te passen, kun je beter inspelen op die wensen. De dingen die je vanuit je marketing automation-software over je klant leert, gebruik je om die ene klant op dat ene perfecte moment het perfecte aanbod te doen. Wanneer hij eraan toe is, niet wanneer jij er zin in hebt.

Sterc ft. marketing automation

Bij Sterc hebben we veel ervaring met allerlei marketing-automation software. We hebben voor onze klanten gewerkt met bijvoorbeeld Marketo, Hubspot en Pardot van Salesforce. Met onze uitgebreide kennis van MODX en deze pakketten, kunnen we alles perfect aan elkaar koppelen. We helpen je graag om jouw customer journey van begin tot eind te voorzien van de juiste content op het juiste moment! 

X

Neem contact op met Hendrik Jan Hofstede


Hendrik Jan Hofstede

Is Marketing Automation iets voor jou?

We helpen je graag verder!

Mail Hendrik Jan