Meta Descriptions

Langere meta descriptions

Het is alweer een aantal maanden geleden dat Google is begonnen met het toelaten van langere meta descriptions. Met deze langere descriptions kun je een nog beter “Google-visitekaartje” van je site achterlaten in de zoekresultaten van Google. Twee keer zo lang zelfs. Waar je het eerst moest doen met 155 tekens staat Google nu 320 (of soms nog meer) toe. Dit heeft een effect op het aantal clicks maar dit biedt ook kansen.

Dit is er veranderd:

Eerder zag een zoekresultaat er als volgt uit:

Meta Description oude situatie

In de nieuwe situatie is dit als volgt:

Meta Description nieuwe situatie

Je ziet dat er in het nieuwe Google-resultaat maar liefst 321 tekens zijn getoond van “At Sterc… tot we …”. Je hebt in de nieuwe versie twee keer zoveel ruimte om je pagina te beschrijven in de meta description. Maar let op dit geldt niet voor mobiele zoekresultaten. Die blijven beperkt tot de oude situatie. Zet de kern van je Meta Description dus vooraan. 

Maar wat doet dit voor mijn resultaten?

De (verwachte) effecten:

  • Een verandering naar completere en meer beschrijvende teksten in de zoekresultaten. Dit zorgt er ook voor dat in een percentage van de gevallen de informatie die hier staat voldoende zal zijn voor de lezer en er geen klik volgt.
  • Lagere Click Through Ratio. De grotere resultaten nemen meer ruimte in de beslag. Er zal daarom relatief meer verkeer naar de uitgebreidere zoekresultaten gaan dan naar de resultaten die minder goed gevulde metateksten hebben.
  • Minder vertoningen en een lagere click through ratio voor de lagere resultaten in de zoekresultatenlijst (Search Engine Results Page of: SERP). Je moet dus nog beter je best doen om hoger te ranken omdat ‘lager ranken’ nu visueel nog lager is.

Wat moet je doen?

  • Prioriteer de pagina’s die je eerst moet doen, dit zijn je belangrijkste (landings)pagina’s en productpagina’s.
  • Herschrijf de meta-descriptions. Probeer wel de belangrijkste informatie in het eerste deel te houden want in de mobiele zoekresultaten is de uitbreiding niet doorgevoerd en hier laat Google dus nog altijd de korte uitvoering zien. 
X

Neem contact op met Hendrik Jan Hofstede


Hendrik Jan Hofstede

Meer weten?

Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden om langere Meta Descriptions eenvoudig in je CMS aan te passen voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op, want we hebben er nog veel meer over te vertellen!

Mail Hendrik Jan