Werken bij omgeving

Checklist

9 Tips om je kandidaten online te boeien en te binden

Je bevindt je in goed gezelschap wanneer je op zoek bent naar geschikte kandidaten voor jouw vacatures. Er zijn op dit moment 235.000 vacatures in Nederland. Er zijn ook 368.000 werklozen in Nederland, dat zijn 0,6 vacatures per werkzoekende en dus is de arbeidsmarkt gespannen. Het probleem is echter dat niet al deze werkzoekenden de juiste competenties hebben en binnen een reële reisafstand wonen. Tijd voor actie! Benader kandidaten vanaf nu als potentiële klanten. Hieronder 9 tips om je kandidaten te boeien en te binden:

1. Zoek relevante kanalen per vacature

Verwacht niet dat kandidaten toevallig op je site terecht komen. Je moet ze naar je site toe trekken. Dit doe je door op relevante online en offline plekken aanwezig te zijn. Een vacature in de zorg in het Noorden van Nederland kan bijvoorbeeld mooi op Zorgpleinnoord.nl, waar anderen het weer veel beter doen op Bijbaan.nl, Monsterboard.nl of LinkedIn. Natuurlijk is het verstandig om meerdere kanalen in te zetten waarbij je steeds de doelgroep in gedachten houdt.

2. Koppel alle kanalen aan je HRM-pakket en bespaar tijd

Zorg er voor dat je zo min mogelijk dubbel werk hoeft te doen wanneer iemand solliciteert. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de ingevulde sollicitatieformulieren direct te koppelen aan je HRM-pakket zodat je niets zelf hoeft over te zetten. Sterc heeft ervaring met het koppelen websites aan HRM pakketten zoals bijvoorbeeld AFAS.

3. Werk met rich content

Met tekst alleen op een vacaturepagina kom je er niet. De informatiebehoefte van de kandidaat is groter maar zijn aandachtsspanne korter. Dit vraagt om andere content. Denk hierbij aan infographics, video, tabellen en andere graphics.

4. Koppel de afdeling HR aan de afdeling marketing

Enerzijds begrijpen marketeers heel goed hoe je een (arbeids)markt kan benaderen en anderzijds verkoopt je recruiter ook je merk. We vragen onze klanten al jaren om reviews omdat deze zorgen voor sociale bewijslast, maar we zien ook steeds meer recruitmentsites vragen om werkgever reviews, zie bijvoorbeeld Indeed. Logisch want er valt wat te kiezen voor de kandidaten.

5. Maak gebruik van je workforce

Je collega’s zijn vaak je grootste ambassadeurs. Zet ze in door zogenaamde referral recruitment te gebruiken. Een voorbeeld: kort geleden zocht Sterc een nieuwe receptioniste. Mede door de wervingsbonus gingen de Sterc collega’s veel moeite doen om deze vacature in te vullen. De LinkedInpagina’s maar ook de WhatsApp-groepen van de Sterc medewerkers stonden er vol mee. Resultaat: 350 sollicitaties in een week. Een bijkomend voordeel is trouwens dat de collega’s vaak ook de eerste voorselectie voor je doen.

6. Wees anders

Denk eens goed na over wat jouw organisatie uniek of leuk maakt voor kandidaten en zorg dat er iets is wat men onthouden kan. Bij Sterc hebben we bijvoorbeeld Halbe de klusjesman. Halbe is onze ultieme secundaire arbeidsvoorwaarde. Het komt er op neer dat wanneer je overuren maakt je deze kunt omzetten in klus-uren van Halbe. Dus terwijl jij je volledig in het zweet werkt voor de klant, doet Halbe dat in jouw tuin of op de steiger terwijl hij bijvoorbeeld je kozijnen voorziet van een verse laag verf.  

7. Verwijder alle drempels voor de kandidaat

kandidaten vinden het soms prettig om vragen te stellen voordat ze gaan solliciteren. Ze hebben echter niet altijd zin om deze vragen direct telefonisch aan de persoon te stellen waar ze uiteindelijk het gesprek mee gaan voeren. Door laagdrempelige contactopties toe te voegen, zoals chat en whatsapp, neem je deze drempel weg.

8. Praat met de juiste kandidaten en bespaar tijd

Het kan zeer frustrerend zijn voor de kandidaat en voor de werkgever wanneer ze voor niets tijd gestoken hebben in een sollicitatiegesprek. Om dit te voorkomen kun je bijvoorbeeld voorselectie-vragen stellen voordat iemand zijn sollicitatie kan indienen. Ook raden we aan om vooraf harde selectiecriteria op te stellen en de kandidaten hierop te beoordelen.

9. Ontzorg je kandidaat met een Werken bij-omgeving

Een Werken bij-omgeving, ofwel recruitmentsite, is de centrale plek waar een kandidaat alles kan vinden rondom vacatures en tevens de plek waar je je organisatie kunt presenteren en in contact kan treden met je potentiële nieuwe collega’s. Sterc heeft een online Werken bij-omgeving ontwikkeld die uitgaat van de bovenstaande tips. De brochure kun je hieronder downloaden.

 

X

De werken bij omgeving die voor je werkt.

We sturen de brochure direct naar je mailbox.

Meer weten? Download de brochure

Meer informatie over de verschillende onderdelen van de Werken bij omgeving ontvangen? Download dan de Werken bij brochure. 

Download afbeelding
Download hier
X

De werken bij omgeving die voor je werkt.

We sturen de brochure direct naar je mailbox.