Zoekmachine optimalisatie checklist

 

Techniek

  • Gebruik juiste techniek (XHTML en CSS)
  • Gebruik een sitemap (overzicht van de structuur van een website)
  • Gebruik zoekmachine vriendelijke URL’s (www.uw-website.nl/zoekmachine-vriendelijke-url)
  •  Gebruik Google sitemaps (betere indexatie door Google)

Content (tekst en beeldmateriaal)

  • Gebruik relevante en juiste titels per pagina (uitleg over gebruik van titel)
  • Gebruik een description in metatag
  • Gebruik tags voor keywords voor kopjes en accenten (H1, H2, H3 bold e.d.)
  • Gebruik titels (titles) in links (o.a. In de navigatie)
  • Controleer of alle links werken
  • Gebruik titels voor afbeeldingen (omschrijvende titels)
  • Gebruik zoekwoorden in de tekst (MAXIMAAL 15% van de tekst mag uit zoekwoorden bestaan)
  • Gebruik zoekwoorden boven de vouw (boven in de website)

Populariteit

  • Hoeveel inkomende links (backlinks) heeft je website?
  • Zijn het overwegend relevante inkomende links, m.a.w.hebben ze met de website te maken?
  • Wat is de PageRank van de website van de inkomende link?
  • Wordt er gebruik gemaakt keywords(of phrases) in de ankertekst van de inkomende links?

En andere zaken…

  • Gebruik keywords (of phrases) in de URL
  • Gebruik keywords (of phrases) in de domeinnaam
  • Houdt u je website up-to-date (Google is gek op verse content)

Wat je vooral NIET! moet doen

  • Te grootte afbeeldingen. De zoekmachines zullen de website verlaten (net als de bezoeker overigens)
  • Verborgen teksten op de achtergrond plaatsen of andere verboden technieken
  • Backlinks verzamelen van websites die niet relevant zijn of deel uitmaken van een linkfarm
  • Overmatig gebruiken van keywords (in titels, teksten e.d), dit wordt gezien als SPAMMING
  • Gebruiken van teksten (en/of afbeeldingen) van andere websites
  • Gebruik maken van heel veel flash, javascripting en/of frames
  • Gebruik dezelfde content op meerdere pagina’s