Webteksten schrijf je zo!

Naast de bezoekers moet je ook rekening houden met (maar niet schrijven voor) de zoekmachines (SEO). Gebruik daarom de volgende richtlijnen als basis voor het schrijven van webteksten voor je eigen website.

Webtekst richtlijnen

  •  Schrijf niet over jezelf, schrijf over (de problemen van) de bezoeker.

Spreek de bezoeker aan. Maak gebruik van vragen.

NIET!: 3 jaar geleden zijn wij begonnen met ons eigen bedrijf…

WEL!: Goedkope hypotheek tegen de laagste Rente? Bedrijfsnaam X zoekt samen met jou…

  •  Maak de teksten boeiend, laat ze leven
  •  Schrijf een korte alles omvattende titel
  •  Maak de titel vet, maak hem groter, of een combinatie, maar laat hem opvallen!
  • Gebruik zoekwoorden (combinaties van zoekwoorden) waar je op gevonden wilt worden: Gebruik zoekwoorden in de titel en in de onderliggende alinea’s. Overdrijf het niet, te veel zoekwoorden worden door de zoekmachines gezien als spamming. Hierdoor scoor je juist lager in de zoekmachines. De algemene regel is tussen de 2% en 5% zoekwoorddichtheid.
  •  Begin de teksten met de belangrijkste informatie: Zorg dat de belangrijkste informatie boven de "beeldschermvouw" blijft. De beeldschermvouw is de lijn waarboven alles te zien is in het beeldscherm van de gebruiker zonder te scrollen.
  • Gebruik kopjes (en subkopjes) tussen de teksten: Kopjes maken lezen (scannen) eenvoudiger en overzichtelijker.
  • Gebruik opsommingstekens: Ook opsommingstekens maken lezen (scannen) eenvoudiger en overzichtelijker.
  • Gebruik geen ‘Lees meer’ of ‘Klik hier’: Wanneer je een omschrijving geeft weten bezoekers waar ze heen gaan en zoekmachines indexeren de zoekwoorden in de link. 2 vliegen in 1 klap!

NIET!: Lees hier meer

WEL!: Bekijk hier een overzicht van alle webdesign bureaus uit Surhuisterveen