Website personalisatie

Website personalisatie

5 manieren om jouw website te personaliseren

Het is geen geheim dat wij bij Sterc met inbound marketing en marketing automation tool HubSpot werken en waar fan van deze tool zijn. Naast dat wij dit voor meerdere van onze klanten hebben geïntegreerd, werken wij zelf ook met het volledige HubSpot pakket. Daardoor hebben wij de afgelopen jaren een aantal handige snufjes ontdekt die ook voor jou wel eens van pas kunnen komen!

In dit blog zullen wij ons richten op personalisatie. Een belangrijke factor binnen HubSpot die je zo uitgebreid kan maken als je zelf wil (en je doelgroep van je verlangt). In een eerder blog hebben we gesproken over hoe jij verschillende facetten binnen online marketing kunt personaliseren. In dit blog gaan we dieper in op de personalisatie van je website. Daarom laten wij zien wat de 5 manieren zijn om jouw website te personaliseren en jouw doelgroep te overtuigen van de kracht van jouw organisatie!

 

Waarom personaliseren

Voordat we van start gaan is het handig om te weten waarom jij in vredesnaam jouw content zou personaliseren. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: gepersonaliseerde content doet het 212% beter dan ‘normale’ content1. Hoe dit kan is heel gemakkelijk uit te leggen. Elke bezoeker van jouw website is namelijk uniek, heeft zijn eigen behoefte, vragen en problemen. Om nog maar te zwijgen over waar elke bezoeker van jouw website zich bevindt in zijn customer journey en jouw funnel.

Online gebruikers verwachten zelfs al dat bedrijven gepersonaliseerde content bieden. 41% van de consumenten twijfelt geen seconde om naar een ander bedrijf over te gaan, als jouw website matig gepersonaliseerd is2

Om geen belangrijke leads te verliezen, is het dus ontzettend belangrijk om jouw website te personaliseren en in te spelen op daar waar de bezoeker behoefte aan heeft. Zo neem jij elke bezoeker aan de hand, en leid je ze zo door hun customer journey heen. Uiteindelijk zorgt dit er dus voor dat jouw leads in echte klanten veranderen!

 

Wat kun je dan allemaal personaliseren?

Personalisatie van jouw website heeft dus ontzettend veel effect op de bezoekers en de manier waarop zij door jouw website heen navigeren. Hieronder laten wij vijf verschillende ideeën zien waarmee jij bezig kunt gaan met personalisatie van jouw website:

  1. Teksten en afbeeldingen

Het gedeelte waar jouw website voornamelijk uit bestaat: content. In principe kun je alle content in je website personaliseren, maar personalisatie kun je ook in kleine stapjes toepassen. In HubSpot heet het personaliseren van content ‘smart content’. Met smart content krijgt ieder segment van jouw doelgroep andere content te zien. Is het contact nog helemaal niet bekend? Dan krijgt die bezoeker de standaard, algemene versie van de website te zien.

Bij het personaliseren van content kun je denken aan het smart maken van de header afbeelding of het eerste stuk tekst dat op de pagina te zien is. Zo heb je de bezoeker meteen te pakken wanneer ze op de website aankomen. Pas bijvoorbeeld de afbeelding aan naar de branche waarin iemand werkzaam is. Ook de tekst kun je zo aanpassen dat deze de specifieke bezoeker aanspreekt. Plaats hier bijvoorbeeld de voornaam of bedrijfsnaam in. Of verander de tekst naar datgene waar de bezoeker (op basis van gedrag) het meest geïnteresseerd in is.

 

  1. Producten/blog artikelen

Natuurlijk kun je naast tekst en afbeeldingen ook de volgorde van blogartikelen aanpassen, of de volgorde van producten zo aanpassen dat deze aansluit bij het gedrag van de bezoeker. Op deze manier kun je aanbevelingen laten zien op basis van een eerder bezocht artikel. Of laat hierdoor de bezoeker gemakkelijker door de website heen navigeren en snel bij het antwoord op zijn vraag terecht komt. Zo kun jij hen ook leiden naar die pagina’s die oproepen tot conversie. Het verhogen van je conversies gaat hiermee sneller dan ooit!

 

  1. Logo’s en cases

Wanneer je de eerste twee punten samenvoegt, krijg je het personaliseren van logo’s van je klanten of het tonen van bijpassende cases. Pak de data die ontstaat uit het gedrag van de bezoeker, of bekijk de branche waarin de bezoeker werkzaam is. Zo kun je laten zien welke klanten je nog meer voor hebt gewerkt binnen diezelfde branche. Zeker weten dat een bezoeker zich een stuk sneller kan relateren aan jouw bedrijf, wanneer hij snel ziet dat jij voor soortgelijke klanten hebt gewerkt. Vertrouwen is hiermee snel geschept!

 

  1. Call to actions

Call to actions zijn zo ongeveer de belangrijkste elementen binnen jouw website. Dit is de manier waarmee jij ervoor zorgt dat de bezoeker die actie uitvoert, die jij wilt dat hij uitvoert. Het is dan ook belangrijk dat een CTA elke unieke bezoeker aanspreekt. 

Binnen HubSpot kun je gemakkelijk call to actions aanmaken en deze op jouw website embedden. Zo kun je in no-time aan de slag gaan met smart CTAs voor jouw online product. HubSpot’s onderzoek laat zien dat gepersonaliseerde CTAs 42% meer formulier inschrijvingen verkrijgen dan generieke Call to Actions3. Dit maakt het de ideale manier voor jou om nog meer data te verzamelen.

Laat bijvoorbeeld een demo of training CTA zien wanneer mensen al eerder iets anders hebben gedownload. Of wanneer een klant je website bezoekt laat je juist niet een demo CTA zien, maar eerder een offerte- of contactformulier. Zo leid jij elke klant door de customer journey heen, zonder hier zelf constant achteraan te zitten.

 

  1. Chat

Last but not least: Chat! Chat is de meest laagdrempelige manier waarop jouw doelgroep contact met je kan zoeken. Binnen HubSpot kun je de chat zo inrichten dat deze alleen zichtbaar is voor een bepaalde gedeelte van de bezoekers. Of kies ervoor om een ander welkomstbericht te laten zien aan je klanten.

Daarnaast kun je natuurlijk ook een chatbot volledig personaliseren. Naast een ander welkomstbericht kun je met een chatbot er ook voor kiezen dat gebaseerd op bepaalde antwoorden, andere vragen weer worden gesteld. Of laat klanten die je site bezoeken meteen de mogelijkheid geven om een ticket in te dienen over hun vraag en laat nieuwe bezoekers sneller naar formulieren leiden.

 

Uiteindelijk gaat het allemaal over het segmenteren van alle data die binnenkomt. Zorg er daarom voor dat de data die binnenkomt opgevangen wordt in een omgeving waar je ook meteen aan de slag kunt om deze data toe te passen in de praktijk. 

Hulp nodig met het personaliseren van jouw website of wil jij aan de slag gaan met HubSpot? Neem dan gerust contact met ons op. Met onze HubSpot Golden Partner Seefore, gaan wij graag aan de slag met het implementeren van HubSpot binnen jouw organisatie.

 

X

Neem contact op met Wesley Narain

Wesley Narain

Jouw website personaliseren

Wij helpen je graag met personalisatie of de implementatie van HubSpot!

Mail Wesley