Voice search SEO

Voice Search SEO

Ok Google, hoe optimaliseer ik mijn website voor voice search?

Voice search wordt steeds belangrijker. Met de opkomst van Google Home, Assistant, Siri en Alexa is voice search zelfs niet meer weg te denken. Maar een nieuwe manier van zoeken, vraagt om een nieuwe manier van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Denk bijvoorbeeld aan andere keywords, het belang van locatie en een mobile first website. Hoe maak jij jouw website klaar voor voice search?

 

Wat is voice search?

Waar vroeger alleen nog tekstuele zoekopdrachten bestonden, kun je tegenwoordig ook met je stem zoeken. Bij voice search kun je door het gebruiken van je smartphone of thuis met behulp van een speaker als Google Home een zoekopdracht inspreken. Praten gaat makkelijker en sneller dan typen, waardoor gesproken zoekopdrachten steeds vaker voorkomen. Deze handsfree zoekopdrachten zijn handig tijdens het autorijden, koken of schoonmaken. Dit filmpje geeft goed weer waar voice search allemaal voor gebruikt kan worden.

 

Text search vs. voice search

Gesproken zoekopdrachten beginnen dus steeds belangrijker te worden. Momenteel zijn al 20% van alle zoekopdrachten wereldwijd, voice search opdrachtenComScore verwacht zelfs dat voice search in 2020 een aandeel heeft van 50% van alle zoekopdrachten. Belangrijk dus om hier als bedrijf bovenop te zitten! Eén van de belangrijkste verschillen tussen het intypen en het inspreken van een zoekopdracht zijn de zoekresultaten die Google weergeeft. Waar je bij text search meerdere zoekresultaten krijgt, krijg je bij voice search maar één antwoord te horen. Het is daarom meer dan ooit een must om op nummer 1 te komen. Maar hoe kom je daar?

 

Voice search SEO voor jouw website

Wanneer je als bedrijf jouw website wil optimaliseren voor voice search, is het belangrijk om rekening te houden met verschillende punten, zoals:

1. Long tail zoekwoorden

Waar bij text search de zoekopdracht uit slechts enkele woorden bestaat, worden bij voice search volledige vragen gesteld. Door het stellen van vragen is de intentie van de zoekopdracht ook meteen bekend. Belangrijk is dus om hier als bedrijf op in te spelen door gebruik te maken van long tail zoekwoorden en teksten die snel antwoord geven op de vraag. Op deze website kun jij zien waarop jouw doelgroep bijvoorbeeld zoekt: https://answerthepublic.com/

2. Mobile first

Vooralsnog wordt voornamelijk de smartphone gebruikt voor voice search. Een mobile first website is dus belangrijker dan ooit! Dat niet alleen, ook moet de website voorzien zijn van belangrijke bedrijfsinformatie. Doordat gebruikers van voice search vragen stellen als ‘de beste pizzeria bij mijn in de buurt’ of ‘bel een elektricien bij mij in de buurt’ is de locatie onmisbare informatie om op de website te zetten. Vergezel deze met telefoonnummer of mailadres zodat mensen meteen contact op kunnen nemen met je bedrijf.

 

Wees klaar voor de toekomst

Om alles even kort op een rijtje te zetten is het dus belangrijk om je zoekwoorden aan te passen. Bedenk welke vragen jouw doelgroep kan hebben over je bedrijf en de producten en/of diensten die je aanbiedt. Voeg een FAQ-pagina toe aan je website zodat er snel antwoord gegeven wordt op deze vragen. Ten slotte is het van belang om belangrijke informatie, als locatie en contactgegevens, aan je website toe te voegen. 

 

Naast voice search zijn er vele andere online trends die ook jij kunt gaan toepassen. Meer weten over alle online trends die jij in 2019 echt niet mag missen? Download ons Online Trend Report en krijg meer te weten over de 5 online kansen van 2019.

 

X

Meer weten over online trends?

Download nu het online trend report en kijk welke online kansen jij echt niet mag missen!