Visual Search Brand

Visual search

Een nieuwe kijk op de online wereld

Visual search is de nieuwste zoekmethode die perfect aansluit op de behoeften in de online wereld van nu. Een wereld waar we niet precies weten wat we zoeken en waar virtuele assistenten en machine learning steeds vaker toegepast worden. Dat de volgende stap visual search is, daarom ook niet zo vreemd. Maar wat houdt visual search precies in en welk effect heeft dit op jouw organisatie? Neem met ons een kijkje in de wereld van visual search.

 

Wat is visual search?

Visual search is het zoeken naar meer informatie op basis van afbeeldingen. Dit kan elk soort afbeelding zijn, van real life foto’s tot screenshots. Maandelijks zijn er al 600 miljoen zoekopdrachten binnen Pinterest via visual search!1 Visual search wordt voornamelijk gebruikt als je niet precies weet wat je zoekt of als je denkt ‘als ik het zie, dan weet ik het!’. Dit maakt de intentie van de zoekopdracht meteen een stuk anders dan de zoekmanieren die al voor een langere tijd bestaan of die net als visual search in de opmars zijn!

 

Zoeken op jouw manier

Sinds het eenvoudige tekstueel zoeken ofwel text search, zijn er steeds meer manieren van zoeken bij gekomen. Visual search is onderdeel van zintuiglijk zoeken, zoals via tekst, spraak of zicht. Toch zorgen de nieuwe manieren van zoeken er zeker niet voor dat oude zoekmethodes niet meer relevant zijn. Elke zoekmethode wordt op een andere manier en met een ander doel gebruikt, zoals je hieronder zult lezen:

 

Text search

Het begon allemaal met het typen van een paar woorden in een zoekveld, ook wel bekend als text search. Text search is dan ook de oudste en bekendste manier van zoeken. Niet gek natuurlijk, aangezien iedereen nog steeds dagelijks deze manier van zoeken gebruikt, ondanks de nieuwe zoekmethodes. Text search wordt voor elk doeleinde gebruikt, maar is helaas niet de snelste of in bepaalde situaties de meest gemakkelijke methode voor het zoeken. Voor zulke doeleinden zijn daarom nieuwe zoekmethodes bedacht, zoals voice en visual search.

 

Image search

Image search en visual search worden vaak nog onterecht door elkaar heen gebruikt. Image search bestaat al jaren en bestaat slechts uit het zoeken naar een afbeelding, door middel van bijvoorbeeld tekst. Visual search laat je daarentegen met elk soort afbeelding zoeken om vervolgens informatie in de vorm van tekst of afbeeldingen weer te geven. Image search wordt vaak gebruikt als je weet wat je wilt vinden.

 

Voice search

Naast visual search begint ook voice search steeds meer in de opmars te komen. Al 20% van alle zoekopdrachten wereldwijde is via voice search!2 Voice search kunnen mensen gebruiken om dingen te zoeken of als een soort van virtuele assistent die jouw route uitstippelt, boodschappen toevoegt aan een lijstje of iets anders virtueel uit te voeren.

Voice search wordt daarmee op dezelfde manier als text search gebruikt, maar doordat de intentie van de vraag bekend is gaat het een stuk sneller en gemakkelijker. Daarnaast wordt voice search vaak gebruikt voor lokaal zoeken. Meer weten over voice search? Lees dan ons eerdere artikel.

 

De opkomst van visual search

Toch bestaat ook visual search al enige tijd, maar begint het nu, door de opkomst van machine learning, steeds meer op te komen. Het begon allemaal bij Pinterest. Pinterest is een visueel platform waar mensen naartoe kunnen voor visuele inspiratie en het opzetten van borden, zoals moodboards.

Doordat binnen pinterest puur naar afbeeldingen gezocht wordt en de focus ligt op inspiratie, lijkt visual search voor Pinterest een logische vervolgstap. Pinterest bracht daarom Pinterest Lens uit, een visual search tool waarmee gebruikers door middel van een foto konden achterhalen waar een bepaald item te koop was.

 

Features visual search

Sindsdien is visual search sterk gegroeid, zo kun je het tegenwoordig voor veel meer dingen gebruiken dan zoeken. Zo kunnen teksten gemakkelijk vertaald worden, worden logo’s, iconen en beroemdheden gemakkelijk herkend en hoef je slechts een foto van een visitekaartje te maken om contactinformatie toe te voegen. Daarnaast kun je gemakkelijk meer informatie krijgen over bezienswaardigheden door je camera erop te richten en reviews van een boek krijgen.

Ook via social media kun je nu steeds vaker de camera gebruiken om via visual search items te shoppen. Zo kunnen Instagram en Snapchat hun gebruikers door middel van de camera doorsturen naar Amazon en brengt Facebook je in de toekomst naar soortgelijke items in zijn eigen Facebook Marketplace.

 

Visual search SEO

Deze nieuwe zoekmethode kan ook impact op jouw organisatie hebben. Belangrijk om te weten is dat elke organisatie anders is en op een andere manier bezoekers binnen haalt. Kijk daarom naar het gedrag van jouw bezoekers. Komen deze bijvoorbeeld vooral binnen via Google Images, dan is het belangrijk om eens goed te kijken naar de afbeeldingen op je website.

Zo kun je binnen deze doelgroep al meer zichtbaarheid creëren door het gebruiken van relevante en kwalitatieve afbeeldingen. Daarnaast is het belangrijk om de volgende checklist nog even langs te lopen:

  • Maak gebruik van duidelijk beschrijvende alt-teksten bij jouw afbeeldingen

  • Gebruik eigen afbeeldingen in plaats van stock foto’s

  • Plaats afbeeldingen bij een passende tekst, zodat de afbeelding als aanvulling is op de tekst

  • Gebruik duidelijke bestandsnamen

  • Comprimeer de afbeeldingen, zodat laden niet te lang duurt.

     

Visuals met de meeste engagement:

Diagram Engagement bij Visuals

Bron: Venngage

Daarnaast is het belangrijk voor eCommerce bedrijven om hun producten niet alleen binnen de eigen webshop te verkopen, maar ook te kijken naar de mogelijkheden die bijvoorbeeld Amazon en Facebook Marketplace jou kunnen bieden. Doordat de social media platforms hun gebruikers doorverwijzen naar deze grote bedrijven, biedt dit veel mogelijkheden voor minder bekende webshops.

 

Visual search voor jouw organisatie

Steeds meer organisaties implementeren visual search in hun bedrijf om hun gebruikers te helpen bij bijvoorbeeld het zoeken van kledingstukken, het in de gaten houden en herkennen van dieren in natuurparken of als vertaalmachine.

Maar visual search zou bijvoorbeeld ook ingezet kunnen worden voor het scannen van eten of een menukaart, om vervolgens een passend recept weer te geven of de lijst met ingrediënten, inclusief allergieën. Of geef meer informatie over een concert of festival door een bekend logo/sticker of poster te scannen. Ideeën genoeg! Hoe ga jij visual search in jouw organisatie implementeren?

 

X

Meer online trends?

Meer te weten komen over de online trends die jij niet mág missen? Download ons online trend report!