Vergroot je succes met Facebook Apps!

 

Tegenwoordig lijkt het wel of elk bedrijf een Facebook pagina heeft. Toch halen de meeste ondernemingen er lang niet alles uit. Daarom hebben wij social media expert Ferenc Jacobs gevraagd om één van zijn inzichten met ons te delen. Ferenc is eigenaar van 6 graden en gespecialiseerd in Facebook Marketing, Social CMS en strategie. 

Apps? Facebook Apps? Ja, ze bestaan echt! Ga maar kijken, het klopt! Open je zakelijke Facebook-pagina maar eens. Onder je header zie je aan de rechterkant een aantal vakjes naast elkaar. Je ziet 'Foto's', 'Kaart', 'Likes' staan. En dan? Die vakjes zijn de sleutel om jouw Facebook-pagina om te toveren in een aantrekkelijke en interactieve mini-website.

Facebook heeft een vrij strikte opvatting van hoe een timeline (hún timeline) eruit hoort te zien. Behalve het zelf invoeren van een header en profielfoto, is er vrij weinig te doen aan de lay-out van je pagina. Denk je tenminste!  Achter deze vakjes (die we dus vanaf nu Apps noemen) ben je vrij om te doen wat je wilt. Het gaat wat ver om ze de Heilige Graal van Facebook te noemen, maar ze bieden bedrijven een unieke mogelijkheid om een eigen identiteit aan de pagina te geven. Je combineert het beste van een website met de interactie van Facebook.

Het is een trend: de social enterpreneur, die in de gaten heeft dat het heel gezond is om een combinatie te maken van de middelen die hij/zij tot zijn/haar beschikking heeft. Het is niet voor niets dat grote merken als Coca Cola en Adidas in hun uitingen alleen nog maar verwijzen naar hun Facebook-pagina. Zij hebben in de gaten dat de combinatie van informatie en interactie hun merk groter maakt. Kijk maar eens mee met Coca Cola! 

Naast de herkenbare mensen van over de hele wereld doet het bedrijf nog een aantal zaken erg goed. Bijvoorbeeld de informatie: 'Deze pagina is een collectie van de verhalen van mensen die Coke gemaakt hebben tot wat het nu is'. Dat is een direct beroep op de emotie van bezoekers. Kijk dan naar de apps, waar een complete verzameling subsites achter zitten die bijdragen aan die informatie. Coca Cola zorgt ervoor dat deze apps efficiënt vanuit één systeem beheerd worden. Achter deze apps zitten pagina's waar bezoekers interactie met het merk kunnen aangaan. Dit alles om de betrokkenheid met Coca Cola te vergroten. Wat weer leidt tot omzet. 

Kan elke ondernemer hetzelfde bereiken? Ja! Absoluut! Facebook Apps kunnen door elke ondernemer ingezet worden om interactie op de Facebook-pagina te creëren. Ik werk graag met MODX, een gemakkelijk te gebruiken CMS waarmee Facebook én website aangestuurd kunnen worden voor het vergroten van de online aanwezigheid. En dit is prima werkbaar omdat in enkele handelingen informatie gedeeld, gekoppeld en verspreid kan worden via meerdere online kanalen.

MODX stuurt de apps aan, door achter de vakjes een pagina met inhoud te zetten, waar je je diensten kunt presenteren, of een contactformulier. Of denk aan het weergeven van de laatste filmpjes op je Youtube-account. Of een chatbox voor webcare. Het is zelfs mogelijk een koppeling met een webshopsysteem te maken zodat je exclusieve acties aan Facebook kunt koppelen en toch binnen je eigen omgeving kunt laten afrekenen. 

Kortom, je Facebook bedrijfspagina is een vitaal onderdeel van je online marketingstrategie. Maak het extra effectief door gebruik te maken van de mogelijkheden van Facebook Apps! Meer weten? Maak gewoon een afspraak en we vertellen je meer!