Veel voorkomende webdesign fouten

 

De lijst met veel voorkomende fouten

1. Nieuws uit de prehistorie
 Een nieuws update uit 1997. Als je toch geen nieuws hebt is het misschien slim om dit van de website af te halen.

2. Untitled Document
Indien je geen gebruik maakt van een zoekmachine vriendelijk Content Management Systeem kan het er snel in sluipen. Een untitled document. Een goed Content Management Systeem achter je website zorgt zelf voor een titel van er jou webdocumenten. Nog beter is om per pagina een goede zoekmachine vriendelijke titel te bedenken.

Naast dat een titel meewerkt aan zoekmacine optimalisatie van de website lijkt een untitled document ook erg slordig. De titel staat namelijk boven in het browservenster, in tabbladen, favorieten en in de zoekmachine resultaten. Maak dus gebruik van (relevante) titels. Laat deze kans niet liggen!

3. Bezoekersaantallen tellers
Het is altijd verstandig webstatistieken software achter de website te plaatsen (bijvoorbeeld Google analitics) om zo een goed beeld te krijgen van hoeveel bezoekers je hebt, hoe deze bezoekers bij je komen (linkpagina’s, zoekmachines of direct), hoelang de bezoeker op jouw website is, of de marketingcampagne succesvol is etc. etc.

 Waarom zou je deze informatie willen delen door het plaatsen van bezoekersaantallen tellers? Misschien vinden bezoekers het wel heel weinig en verlaten zij de website, misschien gebruikt de concurrentie de data wel als indicator.

4. Gratis domeinnamen
Gratis domeinnamen zijn niet geschikt voor uw bedrijfswebsite of voor andere commerciëledoeleinden. Het ziet er goedkoop uit, maakt in veel gevallen gebruiken van “lelijke ” advertentie(banners) en heeft veel technische beperkingen. De kosten voor bijvoorbeeld een .nl domeinnaam zijn op jaarbasis minimaal en ook nog eens aftrekbaar voor de belasting. Een bijkomend voordeel is dat je een “professioneel” e-mail adres kunnen gebruiken. In plaats van uwbedrijf@hotmail.com gebruik je info@uwbedrijf.nl. Dat straalt toch meer kwaliteit en professionaliteit uit, vindt je niet?

5. Te grote webpagina’s
Grote foto’s zijn prachtig en kunnen soms het design van de website helemaal te gek maken. Maar pas op! Een te “zware” website levert frustaties op bij de hedendaagse snelle intenetgebruiker. Deze zal je website wegklikken en naar de concurrent gaan. Let dus goed op de inlaadsnelheid van jouw website.

6. Geen consistentie
Je hebt een prachtige huisstijl en daarnaast ook nog eens een prachtige website. Je begrijpt het nut van communicatie, geweldig! Maar als de huisstijl naast de website wordt gehouden is er geen enkele overeenkomst. Helaas. Al je werk voor niets. Geen consistentie betekent geen herkenning. Herkenning schept vertrouwen. Pas je design van al jouw communicatiemiddelen (dus ook de website) aan jouw huisstijl.

7. Openen nieuwe browser vensters
Je ziet het vaak: het ene venster na het andere “popt” open op het beeldscherm. Irritant! Link je binnen de eigen website, blijf dan ook binnen je website en binnen dezelfde browser. Link je naar een externe website, maak dan wel gebruik van een nieuw browser venster.

8. Het niet beantwoorden van vragen
De internetgebruiker van tegenwoordig is een heel doelgerichte surfer. Jouw website zal hier dus op in moeten spelen. Als je informatie niet aansluit bij wat de bezoeker zoekt ben je deze bezoeker kwijt.

Dit kan twee dingen betekenen, de bezoeker is op zoek naar iets wat jij niet aanbiedt, dan is het geen probleem als deze weg gaat. De andere mogelijkheid is dat deze bezoeker deel uit maakt van de doelgroep. In dit geval is het wel erg.

Denk je dat je wel de juiste informatie op de website vermeld? Denk dan ook goed waar deze informatie wordt weergeven. Staat de belangrijkste informatie ook op de startpagina (homepage)? En kunnen mensen de informatie vinden via de navigatie? Zie punt 9

9. Slechte navigatie
Je website ziet er geweldig uit! Echter bezoekers kunnen er niets mee. De navigatie is onduidelijk, slecht leesbaar of zelfs niet zichtbaar. Soms zijn voor de hand liggende methodes toch de beste oplossing. Zorg ervoor dat op iedere pagina een navigatie staat. Bezoekers komen vaak via zoekmachines op subpagina’s van de website. Als hier dan de navigatie ontbreekt heb je een probleem!

10. Grote lappen tekst
Grote stukken tekst worden niet gelezen. Althans niet op een beeldscherm, dus ook de lange teksten op jouw website niet. Schrijf daarom kort en bondig. Is er geen andere manier, gebruik dan de volgende trucs om het een stuk aangenamer voor de bezoeker/lezer te maken:

Maak gebruik van subkoppen

  • “Highlight” belangrijke woorden (keywords)
  • Gebruik opsommingstekens (bullets)
  • Schrijf luchtige leesbare teksten
  • Link naar andere (diepgaandere) pagina’s

11. Onleesbare tekst
Je hebt prachtige teksten laten schrijven door een professionele tekstschrijver, wow! Helaas de teksten worden niet gelezen doordat ze niet leesbaar zijn. Dit kan de volgende oorzaken hebben:

  • Te laag contrast tussen achtergrond en tekst. Dus een lichte tekstkleur op een witte achtergrond gaat niet goedkomen. Rode teksten op een zwarte achtergrond en gele tekst op een witte achtergrond overigens ook niet.
  • Een tekst op een te drukke achtergrond is evenmin leesbaar.
  • Te kleine tekst. Kleine tekst ziet er cool uit! Maar als bezoekers het niet kunnen lezen heeft het geen zin uiteraard.

12. Niet werkende links
Check regelmatig links op website. Er is niets vervelender dan “broken links”. Bezoekers komen op een doodlopende weg, dat nergens heen leidt, vervelend hoor!

13. Laat uw website aan de wereld zien
Je website is prachtig! Alles werkt en er is rekening gehouden met bovenstaande veelvoorkomende fouten. Geweldig!

Nu is het tijd de website te promoten, overal en op elke manier. Gebruik de website URL in al jouw uitingen: huisstijldragers, advertenties, persberichten etc. Maar vergeet niet de website te optimaliseren voor de zoekmachine. Wordt gevonden!