Usability & design (emotion)

 

Een goede user interface is niet alleen belangrijk bij de ontwikkeling van de website, maar is een vereiste bij ontwikkeling van (web) applicaties. User interface heeft alles te maken met gebruikersgemak (usability) en maakt deel uit van van de totale gebruikerservaring (user experience).

De gebruikerservaring van jouw website (of applicatie) kan geoptimaliseerd worden door te kijken naar verschillende facetten. Peter Morville heeft hier een prachtig model voor ontworpen. De zogenaamde: User Experience Honeycomb. Dit model illustreert in één oog op slag met welke facetten rekekening dient gehouden te worden. Je kunt met dit model jouw huidige website beoordelen of het gebruiken bij de realisatie van de nieuwe website, webshop of webapplicatie.

Het model vindt je hiernaast en is verdeeld in:

Valuable = Waardevol
Centraal staat dat de website waarde moet creëren. Waarde voor de bezoeker. De waarde ontstaat door alle omliggende facetten in te vullen.

Useful = Nuttig

In alle gevallen moet je website nuttig zijn. Met durf, creativiteit en kennis moet hier steeds aan gewerkt worden. Met vernieuwende oplossingen kun je het communicatiemiddel nog nuttiger maken. Je kunt jezelf afvragen of de website nuttig is en waarde creëert voor de bezoeker.

Usable= Bruikbaar
Een website moet gebruiksvriendelijk zijn. Zoals eerder aangegeven is gebruikervriendelijkheid onderdeel van de totale gebruikerservaring.

Findable = Vindbaar

Naast dat je website vindbaar moet zijn voor zoekmachines moet de gebruiker/bezoeker die informatie kunnen vinden waar hij/zij naar op zoek is. Heldere navigatie, “highlights”, (diensten) overzichten en een zoekfunctie kunnen hier een bijdrage aan leveren. Voordat je website wordt ontworpen moet de vindbaarheid binnen de website uitgewerkt worden in een functioneel ontwerp.

Credible = Geloofwaardig
Jouw website moet geloofwaardig overkomen. Niet alleen qua inhoud (content), maar moet dit ook uitstralen. Design matters! Een goed doordacht en “professionele” uitstraling schept vertrouwen in de organisatie. Daarnaast versterken ook de andere genoemde facetten (vindbaarheid, toegankelijkheid etc) de geloofwaardigheid van de website. Het straalt expertise uit.

Accessible = Toegankelijk
De website moet toegankelijk zijn voor iedereen. Houdt hier rekening mee. De drempel kan verlaagd worden door o.a. meerdere talen, grotere lettertypes voor slechtzienden, en geluidsfragmenten voor blinden en slechtzienden.

Hiernaast moet de website ook toegankelijk zijn voor mensen met een tragere internetverbinding, kleinere beeldschermen en voor de meest gebruikte browsers (cross-browser).

Desirable = Aantrekkelijk
Jouw website moet aantrekkelijk zijn. Er moet worden gezocht naar de juiste balans tussen de bruikbaarheid (usability) en design (emotion).