Sterc jaaroverzicht 2015

Met de champagne ongeduldig drukkend tegen hun kurken en de oliebollen glinsterend van het zich met het vet vermengende poedersuiker, hebben we bij Sterc tijd om eens rustig terug te kijken op de afgelopen twaalf maanden. Want het waren twaalf hectische, turbulente, maar vooral ook prachtige maanden. Sterc maakte in 2015 een flinke groei door, die resulteerde in een schat aan nieuwe medewerkers, een nieuw kantoor en heel veel mooie plannen voor de toekomst. Lees maar mee.

Januari
Het nieuwe jaar begon nog relatief rustig. Nog opererend vanuit het oude kantoor aan de Lauwersweg, werd echter al wel gesmeed aan toekomstplannen. Een van die plannen zou een maand later vorm krijgen, maar vooralsnog werd er nog gewoon gewerkt op de vertrouwde plek. Op 23 januari strekten de medewerkers van Sterc tijdens een personeelsuitje nog even de benen bij Paviljoen de Leyen, waar een Sterce kennisquiz glansrijk gewonnen werd door het team van Henk. Een week later werd de eerste gezamenlijke lunch gehouden, inmiddels een vast onderdeel van een werkdag bij Sterc. Het zou de eerste en enige gezamenlijke lunch worden in het oude pand.

Februari
Want februari was de maand van de verhuizing, zowel online als offline. Het bedrijfspand aan de Lauwersweg, waar Sterc nog geen vijf jaar in had geresideerd, was te klein geworden. Letterlijk op een steenworp afstand, hemelsbreed nog geen tweehonderd meter, stond het voormalige pand van Boerma leeg en was er plek voor Sterc. Op 2 februari vond de eerste werkdag plaats in het nieuwe pand, na een weekend verhuizen. En Sterc zou Sterc niet zijn als een offline verhuizing niet gepaard zou gaan met een online verhuizing. De nieuwe website ging ook live in februari. Verdere gingen Gauke Pieter, Roel en Johan nog naar Keulen, voor de MODX Coding Convention Cologne, de hackathon in Keulen. De bevindingen van deze hackathon werden doot Gauke Pieter later in Londen gepresenteerd. Sterc heeft in 2015 flink wat van de wereld gezien en de wereld flink wat van Sterc!

Maart
In maart begon Sterc met een nieuw concept, dat sindsdien is uitgegroeid tot een vast onderdeel van de werkweek. Future Friday, de dag waarop we met het hele team bezig gaan met nieuwe ideeën, zag het levenslicht. Op deze dag werkt het Sterce team samen aan projecten waarin innoveren en experimenteren centraal staan. Het bleek een enorm succes en dé manier om het reilen en zeilen binnen ons werkveld in de gaten te houden. Inmiddels is Future Friday niet alleen een vast onderdeel van de werkweek, maar trekt het ook ‘publiek’; potentiële stagiairs of werknemers lopen meer dan eens een middag mee, om een beeld te krijgen van onze werkwijze en om zelf ook hun steentje bij te dragen.

April
In april keerden we even terug in het oude pand van Sterc. Het pand had amper leeggestaan en was inmiddels het thuis van Lunchhuis De Lauwers. Opnieuw een mooi voorbeeld van de ondernemersgeest binnen Surhuisterveen en dat wilden we graag ondersteunen met een uitgebreide lunch.

Mei
In mei kwam Sterc uitgebreid aan bod in het ondernemersmagazine Ondernemend Friesland. Met een fotoshoot voor de cover en een uitgebreid artikel, kreeg Sterc de mogelijkheid om eens even goed uit de doeken te doen wat het kantoor zo bijzonder maakt. De fotoshoot vond plaats bij DeWit Gardentools in Kornhorn en Henk, Hendrik Jan, Sipko en Gauke Pieter waren gehuld in fraaie schorten. Het artikel werd goed gelezen en kon rekenen op veel positieve reacties vanuit de omgeving.

Juni
De maand juni was de maand waarin Sterc officieel sponsor werd van TEDxFryslân, het evenement waarin mensen uit de technologie, entertainment en design bij elkaar worden gebracht. TedX Fryslân vond in september plaats in Drachten, maar midden in de zomer werd dus al duidelijk dat Sterc hier een mooie rol in zou spelen. Later in juni vond er opnieuw een bedrijfsuitje plaats, dit keer bij Grunopark in Harkstede. Wakeboarden, billboarden en een mooie lap vlees als afsluiter. Prima dag.

Augustus
Na een kalme periode, kon Sterc in augustus bekendmaken dat het de officiële sponsor werd van MODXpo, dat in november plaats zou vinden in München. Deze samenkomst van de diverse, internationale MODX-communities geldt als het belangrijkste MODX-evenement van het jaar en de sponsorrol van Sterc was dan ook een logisch gevolg van een zeer intensieve samenwerking.

September
Tien jaar Sterc. Dat was er te vieren in september. Een groot feest met muziek, drank, vlees en heel veel plezier bij Maallust in het Drentse Veenhuizen. Wie had in 2005 gedacht dat er tien jaar later zo’n mooi bedrijf zou staan? Op naar nog eens tien prachtige jaren!

November
De maand oktober stond in het teken van noeste arbeid en in november vertrok het complete team van Sterc naar het Duitse München, om deel te nemen aan MODXpo. Het was nogal een logistieke onderneming om zo’n 25 man in een vliegtuig te krijgen en niet iedereen slaagde hier even goed in, maar uiteindelijk belandde iedereen in München om er een fraai weekend te beleven. Niet alleen vanuit het oogpunt van MODX en alles wat daar speelt, maar ook met het oog op de toekomst. Plannen voor 2016 werden hier besproken en de onderlinge band van het team werd verder versterkt.

December
December was een bijzonder drukke maand voor Sterc, met veel klussen die we graag voor het nieuwe jaar nog wilden afronden. Henk en Gauke Pieter vertrokken naar Minsk voor een uitermate waardevolle MODX-meetup met de Russische en Wit-Russische community. Er was een Sinterklaasbezoek, een LAN-party en een zeer gezellige kerstviering met het gehele team. In B&G in Surhuisterveen werd heerlijk gegeten en geproost op een mooi jaar. Een jaar met veranderingen, groei en een paar geweldige evenementen.

Na een succesvol 2015, kijken we reikhalzend uit naar wat het nieuwe jaar ons gaat brengen. We wensen iedereen het allerbeste voor 2016 en hopen dat we samen opnieuw een mooi, Sterc jaar zullen meemaken!