SMC050 - De toekomst van Facebook advertenties

Facebook is sinds zijn oprichting in 2004 doorgedrongen tot alle lagen van de samenleving. Anderhalf miljard profielen zijn er in de afgelopen twaalf jaar aangemaakt en hoewel dit aantal steeds minder hard stijgt, is Facebook niet weg te denken uit het social media-landschap. Dit maak het tegelijk ook een bijzonder machtig marketingmiddel; Facebook geeft immers de mogelijkheid om heel specifieke groepen mensen aan te spreken, waarmee je perfect kan inzoomen op je doelgroep. Op SMC050, een initiatief dat zich bezighoudt met kennisdeling over technologische trends, kwam het adverteren op Facebook uitgebreid aan bod. Een bloemlezing.

De oorsprong van Facebook
Op 4 februari 2004 werd op Harvard de definitieve klik gedaan om Thefacebook.com live te laten gaan. Verantwoordelijk voor die klik en veel van het voorwerk, was Mark Zuckerberg. Destijds nog een scherpe jonge vent die de ideeën van enkele medestudenten omzette in een platform dat de wereld zou veroveren en hem van het nodige fortuin zou voorzien. Mogelijk is ‘het nodige fortuin’ ietsje understated. Zuckerberg is - naar schatting - goed voor 44 miljard dollar. Een zesde plaats op de Forbes-lijst van rijkste mensen ter wereld. Het nodige fortuin, dat begrijpt u.

Informatie = fijn
Facebook beschikt, dankzij anderhalf miljard profielen, over een ongekende hoeveelheid informatie. Dit is informatie waar menigeen wat aan kan hebben en, omdat de boterham bij Facebook ook belegd moet worden, is dan ook tegen een betaling beschikbaar. Dit selecte groepje kan dan vervolgens deze informatie gebruiken om zeer gerichte advertenties op te stellen, die gebaseerd zijn op interesses, demografische gegevens of andere informatie die beschikbaar is. Op deze manier kunnen bedrijven hun advertenties heel gericht plaatsen en dus direct tot de doelgroep komen, zonder eerst met een ferme dot hagel te moeten schieten.

SMC050
Omdat de markt der Facebookadvertenties nog altijd lekker in beweging is, wordt er veel over gesproken. Iedereen wil klaar zijn voor de volgende grote stap die in dit landschap gezet gaat worden en dus is het de kunst om zo veel mogelijk te kunnen voorspellen. Overigens geldt dit niet alleen voor Facebook; online gebeurt continu van alles en iedereen wil altijd net een stapje sneller lopen dan een ander. En om toch op de hoogte te zijn van de trends die op doorbreken staan, worden verschillende conferenties, bijeenkomsten, happenings en praatgroepen georganiseerd. Een daarvan is SMC050, dat opereert onder de banner ‘Tomorrow’s Trends Today”. We zijn kind aan huis.

Deep dive
Ons Mark toog kortgeleden dan ook af naar Groningen om een sessie van SMC050 bij te wonen. Onder de noemer ‘Deep Dive: Facebookadvertenties’, werd een aantal toekomstige trends op het gebied van Facebookadvertenties onder de loep genomen. Mark is bij uitstek geschikt om hier in de zaal plaats te nemen; hij is online marketeer bij Sterc en houdt zich op dagelijkse basis bezig met Facebookadvertenties en alle andere online marketing-activiteiten.

Van custom audience naar lookalike audience
Het eerste onderwerp dat behandeld werd, is het zogenaamde ‘custom audience’. Dit bestaat uit een lijst van email-adressen, die is geïmporteerd naar Facebook. Facebook ziet deze lijst vervolgens matchen met hun eigen bestanden. Zijn we er nog bij? Facebook kan dus aan de hand van al die mailadressen zien welke interesses deze personen hebben, waar ze vandaan komen, u kent de riedel inmiddels. Veel, de adressen leveren veel informatie op, dat willen we eigenlijk zeggen.

Dat is op zichzelf al helemaal uitstekend, maar stilstand is achteruitgang en dus kunnen we een stapje verder. Aan de hand van deze lijst, die door het leven gaat als een ‘custom audience’, kunnen we nu ook een lijst opstellen van mensen die dezelfde interesses hebben. Dit noemen we een ‘lookalike audience’ en dit is een prachtige manier om je doelgroep uit te breiden.

De Facebook-pixel
De Facebook-pixel is een fraaie toevoeging aan de website van elke organisatie die zich serieus bezighoudt met adverteren op dit medium. De pixel geeft je de mogelijkheid om te zien welke conversies uit welke advertenties rollen op welke apparaten. Het is een perfecte tool om je advertenties effectiever te maken. De pixel geeft je de mogelijkheid om:

  • Conversies te meten op meerdere apparaten;
  • Optimalisaties uit te voeren voor mensen die waarschijnlijk over zullen gaan tot actie;
  • Automatisch doelgroepen in te stellen voor bezoekers die je wilt retargeten;
  • Vergelijkbare doelgroepen te maken (was ie weer!);
  • Dynamische productadvertenties weer te geven;
  • Toegang te krijgen tot doelgroepstatistieken.

Audience Insights
Het hebben van veel informatie over een bepaalde doelgroep is altijd goed en hoe meer informatie je hebt, hoe gerichter je te werk kan gaan. Met Audience Insights heb je een tool in handen die je buitengewoon goed in staat stelt om zo veel mogelijk relevante informatie te verzamelen. Informatie als:

  • Demografische gegevens;
  • Welke pagina’s ze liken;
  • Hoe vaak ze Facebook gebruiken;

Al deze informatie kan dan weer ingedeeld worden in drie verschillende groepen:

  • Het gehele Facebook-publiek;
  • Mensen die toebehoren aan je pagina of je evenement;
  • Mensen in de custom audiences die je al hebt opgezet.

Audience Insight kijkt naar trends die zich ontwikkelen binnen je doelgroepen, je huidige of potentiële klanten op Facebook. Dit gaat een tandje dieper dan bijvoorbeeld Page Insight, dat zich vooral richt op interacties op je pagina.

Adverteren op Instagram
Tenslotte werd nog het adverteren op Instagram behandeld. Instagram is onderdeel van Facebook en het adverteren verloopt dat ook op een vergelijkbare manier. Dezelfde gegevens zijn ook te vinden op Instagram en in de basis verlopen deze twee advertentiemogelijkheden hetzelfde. De advertenties op Instagram hebben weliswaar een ander voorkomen en de video’s die je kan gebruiken zijn wat korter, maar verder heb je met Instagram een uitstekende tool in handen om je doelgroep te bereiken.

U ziet: Facebook zit niet stil. En wij ook niet. Dat komt uit.