SEO voor feestdagen

 

Nederland kent veel feestdagen en speciale gelegenheden (denk aan vaderdag). Al deze jaarlijkse feestdagen zijn interessant om mee te nemen in je online strategie omdat mensen maar in bepaalde periode van het jaar volop naar bijvoorbeeld ‘kerstcadeaus’ zoeken. Hoe kan je er nu voor zorgen dat je als bedrijf online kan profiteren van deze ‘inkoppers’?

1. Back to basic: begin weer met het zoekwoordenonderzoek
Begin met het bepalen van de zoekwoorden een paar maand van tevoren. Dit is niet alleen verstandig omdat de zoekmachines tijd nodig hebben om je pagina’s te indexeren, maar op deze manier heb je ook tijd genoeg om eens goed na te denken op welke zoekwoorden je nu gevonden wilt worden en een goede concurrentievergelijking te doen. ( voorbeelden van zoekwoorden: sinterklaas playstation games, kerstcadeaus voor vrouwen, pinkster actie beauty farm)

2. Relevantie: schrijf gerelateerde content
Oke, het onderzoek is nu gedaan, stel je voor dat het bijna Sinterklaas is en je bent een bezoeker van een website die spiegels verkoopt (ik noem maar wat). Is het dan niet slim om gerelateerde aanbiedingen te zien die vallen onder de categorie ‘Sinterklaas Aanbiedingen’? Op die manier is het voor de bezoeker duidelijk wat leuke cadeau-tips zijn voor een redelijke prijs. Zo vallen er nog een hoop andere categorieën te bedenken.

Naast dit moet je er voor zorgen dat als je een zoekoptie binnen je website hebt, de zoekwoorden net even wat verder gaan dan de inkoppers. Voorbeelden hiervan zijn “laatste moment moederdag cadeaus” , “kerst cadeau idee” of “cool tiener sinterklaas kado” (ja, zorg er ook voor dat je de verschillende schrijfwijzen van cadeau in je zoekwoorden verwerkt, anders mis je weer een aantal potentiële klanten)

Een andere stap die je kan nemen is om je website te optimaliseren voor niet-verkoop doeleinden. Te denken valt aan het schrijven van een kort artikel over de oorsprong van Pasen, en daarbij suggesties doen voor leuke presentjes te doen.

3. Checklist: zorg dat alles klopt
De reguliere zoekmachine-optimalisatie is hier van toepassing. Gebruik zoekwoorden in de title-tags. H1 tags ( lees de zoekmachine-checklist nog maar eens) . Schrijf vervolgens tekst die de zoekwoord relevantie opwaardeert. Link daarnaast naar de geoptimaliseerde pagina’s vanaf de homepage en van je sitemap. Pas je linkstructuur aan, waar dat kan en voeg zoekwoord rijke links in de menu’s.

4. Spread the word: doe aan linkbuilding
Zorg er voor dat je vanaf je bedrijfsblog linkt naar de relevante pagina’s. En dat je gehele social netwerk ook linkjes plaatst. Schrijf daarnaast wat artikelen voor andere websites met een linkje naar de pagina’s die je geoptimaliseerd wilt hebben.

Een belangrijk detail, zorg er voor dat je elk jaar dezelfde URL gebruikt. Hoe langer een url bestaat hoe meer credits deze opbouwt bij de zoekmachines, je wilt natuurlijk niet elk jaar opnieuw hoeven beginnen!

Het is misschien wat kortdag voor Pinksteren om op tijd geïndexeerd worden maar dan zal je in elk geval volgend jaar goed geïndexeerd worden!