8 SEO Mythen Die Niet Waar Zijn

In de laatste jaren is het landschap van zoekmachineoptimalisatie (SEO) zo sterk veranderd dat veel marketeers met de handen in het haar zitten van wat nog wel en wat niet meer werkt. Het zal dan ook geen verrassing zijn wanneer je erachter komt dat heel veel werkzaamheden gewoon niet meer relevant zijn en dus zo snel mogelijk verminderd moeten worden. In dit blogbericht ontkracht ik 8 mythen van SEO zodat jij weet waar jouw focus moet liggen.

 

Mythe 1: Inbound marketeers en SEO-specialisten zijn concurrenten

Een aantal marketeers zien SEO en inbound marketing als twee aparte tactieken. Waar SEO met zoekmachines bezoekers ‘lokt’ naar de website, zorgt inbound marketing ervoor dat we van onbekenden vrienden maken.

In veel artikelen lijkt het bijna zo dat je moet kiezen tussen of SEO of inbound. De realiteit ligt net even wat anders. Het is beter om inbound marketing te zien als een holistische aanpak - een strategie - om van onbekenden vrienden te maken en bestaand uit vele marketingtactieken. SEO is één van die tactieken: ervoor zorgen dat die onbekenden ons überhaupt vinden om later een vriend te worden.

Zie het wat dat betreft als content marketing: ook een tactiek dat er weer voor moet zorgen dat die onbekenden steeds een stapje verder gaan.

 

Mythe 2: Ranking = SEO

Overal waar je leest over SEO lijkt het te gaan over hoe hoog je kunt staan in de ranglijst van zoekmachines. Daardoor wordt nog wel eens vergeten dat SEO - zeker nu - veel meer inhoudt dan dat.

Hiervoor zijn twee redenen van belang:

  • Met de komst van rich snippets krijgen alle zoekresultaten die niet in de top 3 staan veel hogere click-through-rates (CTR) dan voorheen. Dit zorgt ervoor dat de top 3 steeds minder effectief is ten opzichte van de andere resultaten.
  • Een hoge rang definieert nog geen succes. Wat als je hoog in de ranglijst staat, maar dat je er niets mee verdient?

 

Mythe 3: Mijn homepage moet volgepropt worden met content en mijn website heeft zoveel mogelijk pagina’s nodig

Een homepage focust zich op een goede eerste indruk: vertel hen jouw verhaal. Waar gaat de website over en wat is het nut voor de bezoeker? Als dit in weinig woorden kan, doe het dan in weinig woorden.

Logica vertelt je dat de hoeveelheid pagina’s op je website goed is voor de rang in zoekmachines. Immers, meer pagina’s betekent meer plaatsen om gevonden op te worden. Helaas ligt het in werkelijkheid iets complexer.

Ten eerste worden niet alle pagina’s geïndexeerd. Ten tweede betekent meer pagina’s niet meer relevante bezoekers. Ga voor het maken van pagina’s dan ook niet voor kwantiteit, maar voor kwaliteit. Richt je op het meest relevante.

 

Mythe 4: Meta-omschrijvingen verhogen de rang in zoekmachines

Omschrijvingen verhogen de rang in zoekmachines niet direct, maar ze zijn wel van belang voor SEO (indirect). Met een sterke omschrijving maak je namelijk het verschil en onderscheid je je van de concurrentie om je heen.

 

Mythe 5: Focus op linkbuilding is belangrijker dan contentbuilding

Velen denken nog steeds dat het bouwen van links belangrijker is dan het ontwikkelen van relevante content. In directe zin is dat zo, al is de kwantiteit aan links niet meer van belang; het gaat om de kwaliteit. Linkbuilding is nog steeds heel belangrijk.

In indirect zin, daarentegen, zorgt contentbuilding voor content die je kunt gebruiken voor pagina’s, blogberichten, landingspagina’s en meer. Deze componenten van jouw website zorgen waarschijnlijk voor heel wat meer kwalitatieve links naar jouw website dan wanneer je je gaat richten op de kwantiteit van links.

Investeer dus in content! Niet voor niets krijgen websites die dagelijks content plaatsen meer dan 80% extra verkeer op de website.

 

Mythe 6: Optimalisatie voor Google blijft altijd effectief

Dacht je dat het veel gebruiken van zoekwoorden van belang is voor SEO? Dan zou je het nog wel eens mis kunnen hebben. Google kijkt niet meer naar exacte matches van zoektermen, maar naar de impliciete betekenis daarvan.

Zo zorgt Google ervoor dat er relevante en kwalitatief hoogwaardige content op het beeldscherm van de gebruiker verschijnt. Bedenk daarbovenop het volgende: wanneer je relevante content schrijft zonder al die poespas van vele zoektermen kun je in de nabije toekomst nog wel eens effectiever zijn dan de door straf-uitgedeelde websites die teveel zoektermen gebruikten voor SEO.

Een zoekmachine die de beste ervaring voor haar gebruikers wil, prefereert namelijk een focus op mensen boven een focus op robots. Overoptimalisatie is daardoor een groot gevaar.

 

Mythe 7: Lokale SEO is tijdverspilling

Ben jij een lokaal bedrijf en heb je het idee dat SEO voor jou niet weggelegd is? Think again! Juist voor lokale bedrijven is SEO belangrijk. Mensen die bij jou in de buurt zitten en je vervolgens vinden op Google hebben een grotere kans dat ze daadwerkelijk iets bij jou kopen dan bij bedrijven die niet lokaal voor hen zijn. Zeker nu Google afstand ook sterk met zich mee laat nemen voor het bepalen van een rang.

 

Mythe 8: Sociale media spelen geen rol

Hetzelfde als met contentbuilding. Misschien geen directe invloed op SEO, maar wel indirect. Jouw content komt namelijk bij het relevante publiek die je ook al volgt op de sociale kanalen (of dat nou Facebook, Twitter, Instagram of Tumblr is).

Op die manier krijg je meer engagement en meer mensen die jouw content delen. Dat zorgt er weer voor dat er meer links worden gedeeld of zelfs dat mensen over jouw bedrijf schrijven, wat weer zorgt voor een extra boost.

 

Zo. Hopelijk heb je nu een duidelijker beeld van de mythen die in de blogosfeer rondzweven en kun je gerichtere keuzes maken. Lukt dat niet? Het Sterce team helpt je graag verder!