Scoren in/met Google

 

Je wilt hoog geplaatst worden in de zoekresultaten van Google? Dat kan. Er zijn twee mogelijkheden:

  • Zoekmachine advertenties (zoals Google Adwords)
  • Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine advertenties = paid search = SEA

Paid search is adverteren in o.a. Google. Je kunt zelf advertenties (adwords) maken. Deze worden dan boven en/of naast de natuurlijke zoekresulaten geplaatst bij zoekopdrachten met de keywords (zoekwoorden) die je hebt aangegeven. Paid search is een betaalde dienst zoals het woord natuurlijk al verklapt. Met Google Adwords kun je exact meten wat de resultaten zijn.

Zoekmachine optimalisatie = organic search = SEO

Organic search (natuurlijke zoekresultaten) zijn zoekmachine resultaten waarvoor niet wordt betaald. Door het optimaliseren van je website scoor je hoger in de zoekmachine resultaten. Dit wordt Search Engine Optimalisation (SEO) of zoekmachine optimalisatie genoemd. SEO is optimalisatie, geen garantie. Dit wil zeggen dat door optimalisatie je site meer kans maakt op de eerste plaats te komen, maar dit is niet zeker te zeggen.

Naast optimalisatie is er ook nog manipulatie (Blackhat SEO). Met manipulatie technieken kun je weliswaar goed scoren, maar de consequenties kunnen ook enorm zijn. In dit artikel kun je meer lezen over Blackhat SEO en de gevolgen.

Jouw site?
Voldoet de website aan deze SEO-voorwaarden? De volgende lijst kun je als checklist voor jouw website gebruiken.

Techniek
Heeft de website een schone broncode, waar een zoekmachine makkelijk door kan ’spideren’? Maakt jouw website gebruik van XHTML en CSS?

Gebruik van tabellen en frames is niet wenselijk, de zoekmachine zal meer problemen hebben de website te indexeren. Ook (veel) flash en javascript op een site is niet zoekmachine vriendelijk. Flash is niet leesbaar voor de zoekmachine, deze ziet het namelijk als afbeelding. Javascript is veelal omslachtig en onoverzichtelijk.

Domeinnaam
Het kiezen van een domeinnaam is een vaak een lastige maar een belangrijke zaak.

Bent u alleen actief in ons koude kikkerlandje kies dan voor .nl extensie. Voor de bezoeker een signaal dat je een Nederlands bedrijf bent en voor nederlandse zoekmachines (bijvoorbeeld google.nl een reden je hoger te plaatsen bij Nederlandse zoekwoorden).

Niet voor de zoekmachine, maar wel voor de gebruikers; houdt de domeinnaam kort en krachtig. Korte domeinnamen zijn beter te onthouden.

Voordat uw een domeinnaam gaat registreren is het verstandig om na te denken op welke keywords (zoekwoorden) je gevonden wilt worden. Het opzetten van een keyword lijst vormt de basis voor jouw SEO-strategie. Keywords kunnen te maken hebben met je bedrijfsnaam/merk, producten, locatie of een uniek verkoop punt.

Deze kun je dan ook weer terug laten komen in de domeinnaam. Bijvoorbeeld: sterc.nl, webdesign-surhuisterveen.nl, sterc-surhuisterveen.nl, reclamebureau-sterc.nl. Zelf hebben wij gekozen voor sterc.nl dit communiceert heerlijk!

Door gebruik te maken van een koppelteken (-) in uw domeinnaam ziet de zoekmachine jouw domeinnaam als 2 woorden dus webdesign-surhuisterveen is webdesign en surhuisterveen en de combinatie hiervan. Perfect!

Nu zul je vast denken dan registreer ik toch 10 domeinnamen en stuur ik deze door naar mijn website. Helaas! Voor iedere domeinnaam die geindexeerd moet worden is fysieke hosting nodig. En 10 diezelfde websites onder een andere domeinnaam zal Google niet leuk vinden.

Tip: Registreer meerdere domeinnamen zoals een .com en .eu extensie, zo voorkom je dat iemand anders hem registreert.

Zoekmachine vriendelijke url
Ook het gebruik van zoekmachine vriendelijke URL’s is aan te bevelen. Zoekmachine vriendelijke wat? Hier een voorbeeld:

De URL www.sterc.nl/zoekmachine-optimalisatie/hoger-scoren-in google is vele malen beter dan www.sterc.nl/ITEM=10000172635. De zoekmachine bot zal de met de laatste meer problemen hebben en kan deze lager waarderen. Plus het feit dat de eerst genoemde URL ook nog eens keywords(zoekwoorden) bevat, namelijk: Sterc en zoekmachine optimalisatie.

Ook voor de bezoeker kan een zoekmachine vriendelijke URL handig zijn. De bezoeker kan namelijk zien waar hij zich binnen de hiërarchie van de website bevindt. Ook is een dergelijke URL beter te onthouden, handig als je in de communicatie direct wilt verwijzen naar een subpagina binnen jouw website.

Genoeg redenen om te kiezen voor zoekmachine vriendelijk url’s, toch?

Content
Content is King in het land van de zoekmachines. Content (inhoud) van de website is één van de belangrijkste factoren die je plaats in de Google resultaten bepaalt. Hieronder een overzicht van punten waar je mee aan de slag kunt.

Veel informatie
Veel tekst vinden zoekmachines prachtig! Maar vooral tekst dat er toe doet. Leuk is om te weten dat tekst die boven aan de pagina staat meer gewaardeerd wordt dan de rest van de tekst door een spider. Met de nadruk op spider, deze ziet de tekst namelijk anders als jij op je beeldscherm. Vandaar dat de juiste techniek hier dus ook een grote rol speelt.

Keywords
Maak gebruik van keywords (uit de samengestelde keyword-lijst) in je teksten. Spiders kijken naar de zoekwoord dichtheid van je website (keyword density). Zoekwoord dichtheid is het percentage dat aangeeft hoe vaak een bepaald keyword t.o.v. de andere tekst op je website terugkomt. Over het algemeen wordt er gezegd dat een percentage tussen de 2% en 5% het meest optimaal is. Maar in ieder geval 1,5% en zeker niet meer dan 15%. Overdrijf je dus met de keywords, dan zal dit afgestraft worden.

Gebruik de juiste tags
Een tag is een code die je pagina vorm kan geven en onderdelen van de website kan beschrijven. Tags kunnen bijvoorbeeld ingezet worden om woorden vet en cursief te maken. Google weegt deze woorden zwaarder. Keywords zou je dus vet kunnen maken. De website indelen in koppen <h1> en subkoppen <h2> wordt ook gewaardeerd door Google. Verwerk dus ook keywords in de kop van de pagina. Ook het geven van “title” en “alt” tags bij afbeeldingen en links zullen je een stapje verder helpen bij de optimalisatie van de website.

Titels
Titels leggen bezoekers en zoekmachine spiders uit waar de betreffende pagina over gaat. Zorg dat deze titels in orde zijn, het wordt zwaar gewaardeerd. De bezoeker ziet de titel boven in de blauwe balk van de browser ook wordt hij als titel gebruikt bij de zoekresultaten van de zoekmachine. Hier een opsomming waar een goede titel aan moet voldoen:

  • Schrijf een pakkende titel
  • Gebruik maximaal 50 karakters. Dit is inclusief spaties.
  • Gebruik tussen de 3 en de 10 woorden, waarvan maximaal 3 keywords
  • Probeer zoveel mogelijk keywords vooraan te plaatsen.
  • Stop de titel niet vol keywords (SPAM!)
  • Maak wel een goed leesbare titel
  • Gebruik je domeinnaam niet in de titel
  • Gebruik geen bedrijfsnaam, tenzij een in de bedrijfsnaam een zoekterm zit die je op de pagina wilt promoten plaats hem dan wel achteraan in de zin (toevoegingen als BV en NV achterwege laten)
  • Gebruik geen stopwoorden
  • Gebruik op iedere pagina een andere titel

Populariteit
Probeer jouw website populair te maken door zoveel mogelijk verwijzingen naar je pagina te krijgen. Zogenaamde inbound links. Belangrijk is te weten dat het om relevante links moeten gaan. M.a.w. de website die naar de website linkt moet op één of andere manier te maken hebben met de pagina van de website en keywords waar je op gevonden wilt worden. Het bouwen van een linklijst is een tijdrovende klus, maar zeker de moeite waard om je website beter te laten scoren in Google.

Tip: Zoek in Google naar keywords waar je op gevonden wilt worden. Staan hier goed scorende startpagina’s bij? Meldt je dan aan bij deze startpagina.

Voorbeeld: Zoeken op webdesign Surhuisterveen (of webdesign Friesland nog beter) laat o.a. de website: www.webdesign-bedrijven.nl zien. Let wel op! Meldt je aan in de juiste rubriek. In ons geval dus webdesign bedrijven uit Friesland in de categorie Surhuisterveen