Probably the worlds most simple idea

Waarom bestaat je organisatie? Waarom sta je op ‘s ochtends? Wat drijft je?
Je weet wat je doet, bijvoorbeeld websites maken. Je weet waarom je anders en specialer bent dan al die anderen, bijvoorbeeld door je aanpak en klantgerichtheid. Maar wat wil je met je organisatie, waar geloof je in? Groei en winst zijn geen doelen op zich, ze zijn het resultaat maar geen vervulling van je werkelijke drijfveer.

Simon Sinek stelt deze ‘Why’ vraag centraal in zijn denkmodel the Golden Circle (‘probably the worlds most simple idea’). De binnenste cirkel Why geeft aan waarom je doet wat je doet en is altijd relevant voor zowel de organisatie als de klant. Met de middelste cirkel How laat je zien hoe je de Why uitdraagt, wat je speciaal maakt. What, de buitenste cirkel is het uiteindelijke product. Sinek heeft dit model ontwikkeld door te kijken waarom succesvolle merken en inspirerende leiders succesvol zijn terwijl ze dezelfde kennis en middelen hebben als merken en leiders die niet succesvol zijn. Het blijkt dat deze succesvolle merken allemaal anders communiceren, denken en doen dan gebruikelijk is. Ze doen zelfs het tegenovergestelde. In plaats van van buiten naar binnen te denken, doen en communiceren; denken, doen en communiceren succesvolle merken en leiders van binnen naar buiten. Door hun drijfveer, passie en geloof over te brengen op anderen inspireren ze. In plaats van klanten te verleiden met productspecificaties en service beloften, zoeken klanten hen op om zich te verbinden aan het verhaal en de passie van het merk of de leider.

Simon Sinek zelf haalt vaak het voorbeeld aan van Apple. Als Apple haar marketing zou bedrijven zoals de meeste organisaties zou ze zeggen: we produceren computers (What) die gebruiksvriendelijk zijn en super mooi (How). Net zoals vele andere computermerken. Samsung zegt bijvoorbeeld op hun website: laptops met geweldige kleuren, ongekende snelheid en premium design. Maar wat maakt Apple nou zo speciaal? Juist dat ze niet denken, doen en communiceren vanuit hun producten. Maar zo: "Everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently. We challenge the status quo by making beautifully designed products that are simple to use.’’

Terwijl andere computermerken communiceren: onze computer is het snelst/meest geavanceerd / technologisch het beste, raakt Apple mensen met een echte boodschap. Mensen kiezen niet voor Apple omdat ze de beste computers hebben maar omdat ze onderdeel willen uitmaken van de ‘thinking differently’ crowd van Apple. Hoewel de website van Apple gericht is op haar producten, is de design filosofie overal aanwezig. Bij elk nieuw product hoort een verhaal dat voortkomt uit de Why van Apple.
Dit echt raken linkt Sinek aan de werking van het brein: de why raakt mensen in het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor emotie (limbisch systeem), maar geen capaciteit heeft voor taal en logica. Daarom is het vaak lastig te omschrijven waarom je bepaalde voorkeuren hebt of een bepaalde emotie. Je geeft vaak wel een verklaring voor waarom je iets fijn vindt of juist niet, maar dit is een verklaring achteraf. Als organisatie is het daarom waardevol om het gevoel van mensen aan te spreken met de Why in plaats van de ratio aan te spreken met de What.

En toch denken, doen en communiceren maar heel weinig merken vanuit hun Why. Kijk eens naar communicatie van merken om je heen. Veel organisaties praten vanuit hun product (What) dat beter of goedkoper is. Of vanuit hun service die onderscheidend is (How). En slechts weinig communiceren vanuit hun drijfveer. Terwijl het verhaal van een organisatie zoveel interessanter is dan informatie over enkel het product. De eigen historie, bevlogenheid en eigenheid is veel rijker. Met je eigen verhaal wordt de winst je gegund en hoef je niet te leuren met goedkoper of beter. Dit kan niet geconstrueerd of bedacht worden, de why haal je uit jezelf en je eigen verhaal.

En als je eenmaal je Why hebt gevonden is het zaak om van hieruit te denken, doen en communiceren. En net als Apple die altijd de status quo wil challengen, moet je niet alleen bij de communicatie blijven maar ook acteren naar je geloof.

Meer weten over denken, doen en communiceren vanuit je why? Neem contact met ons op.

Simon Sinek zelf aan het woord zien? Bezoek zijn website startwithwhy.com of bekijk zijn TED talk over de Golden Circle: