Persoonlijke reclame

 

Afgelopen maand hebben we de Grafische Vakbeurs Hardenberg 2009 bezocht. De wonderlijke wereld van print, druk, snijden, plakken en binden waren hier goed vertegenwoordigd. Maar ook andere ontwikkelingen, die naast de ‘geekachtige’ technische kanten van het verhaal, zeker de moeite waard waren om naar deze beurs te gaan.

We spraken met Canon over de mogelijkheden van gepersonaliseerd printen. Dit is niet nieuw, maar tegenwoordig wel gemakkelijker toepasbaar. Niet alleen de naam is te gebruiken in een mailing, maar bijvoorbeeld ook het kenteken van je auto. Hier kunnen verzekeraars en autohandelaren op inspelen, of wie dan ook maar een bruggetje slaat tussen zijn/haar product en een nummerplaat.

Online wordt dit principe al veel toegepast. Websites, webshops, webapplicaties en nieuwsbrieven. Bij allemaal vindt je in de aanhef of in de begroeting bij een nieuw bezoek je naam terug. Aan de hand van voorgaande gekochte artikelen, jouw profiel en ingevulde interesses raden webshops aankopen aan.

Ondanks dat persoonlijke reclame online goed toepasbaar is, wordt het door sommige organisaties niet goed doorgevoerd. Zo weet de H&M webshop heus wel dat ik een man ben. Dat heb ik immers zelf ingevuld, daarnaast koop ik alleen mannenkleding daar. Waarom raden ze me dan toch aan om een jurkje te kopen en sturen ze me nieuwsbrieven met zogenaamde geweldige aanbieding die ik helemaal niet wil?

Daarnaast zouden ze nog verder kunnen gaan door mij producten aan te raden die niet alleen voor mannen zijn, maar ook in mijn maat en in mijn smaak. Stuur mij nieuwsbrieven die ik wil lezen en waardoor ik aankopen ga doen.

Dit geldt ook voor offline communicatie. Stuur mij een folder waar niet alleen mijn naam wordt gebruikt, maar ook waar producten in staan die ik wil, ondersteund door afbeeldingen die mij prikkelen en waar ik op reageer.

Een combinatie van offline en online communicatie is natuurlijk ideaal. Je kunt basisgegevens van jouw doelgroep kopen. Deze gegevens kun je segmenteren om vervolgens gericht te gaan adverteren en zo de potentiële klant naar jouw website te brengen. Laat de bezoekers van je website een profiel aanmaken en je hebt nog meer gegevens. Hang daar nog eens een vragenlijst aan (het liefst waar mensen nog wat voor terug krijgen) en je krijgt de informatie die je wilt. Zo bouw je een database op, waarmee je gericht en specifiek te werk kan gaan.

Op de persoon afgestemde online en/of reclame wie wil dat nou niet.