Persona's uit de leefstijlvinder

Persona's uit de leefstijlvinder

Mag ik u voorstellen: Maika, Roxanne, Lieneke, Hans, Bert, Jacques en Daniëlle

De Leefstijlvinder heeft de Nederlandse bevolking ingedeeld in zeven segmenten. Dus niet op basis van leeftijd of gezinssamenstelling, wat we 30 jaar geleden deden, maar op basis van hun waarden en drijfveren die hun houding en gedrag in belangrijke mate bepalen in de vrijetijdsbesteding. Het leefstijlvinder model is gebaseerd op de basisindeling van BSR en is toegespitst op de vrijetijdssector.

In deze serie blogs neemt marketing professional Edwin van der Woude van Het Regiobureau ons mee in de wereld van focusgroepen, en wat we hiervan kunnen leren vanuit de vrijetijds- en reisindustrie. In de vorige posts hebben we verteld over het belang van doelgroepsegmentatie, hoe doelgroepen gesegmenteerd worden, en waardenmodellen die ingezet worden in de vrijetijdssector. In dit blog maken we kennis met de verschillende persona's uit het Leefstijlvinder model.

 

Even een kort voorstelrondje. Mogelijk kan je al een beetje bepalen welke doelgroep het beste past bij je bedrijf of welke doelgroep(en) je graag zou willen.


Avontuurzoeker Maika - Ik haal alles uit het leven

Voor Maika is vrije tijd de tijd waarin ze zichzelf kan ontwikkelen. Ze wil nieuwe dingen beleven, lekker haar eigen gang gaan en vindt het ook niet erg om alleen op vakantie te gaan. Ze bereidt zich wel goed voor op haar vakantie, maar wil ook graag wat aan het toeval overlaten. Maika mengt zich op haar vakantiebestemming graag in het leven van de lokale bevolking en kan met weinig comfort en luxe uit de voeten. Maika is betrokken, intelligent en ondernemend. Ze verblijft het liefst in kleine accommodaties, zoals B&B’s, boetiekhotelletjes en AirBnB's. Ze geïnteresseerd in cultuur, zowel historie als de hedendaagse gebruiken en gewoontes op haar bestemming.



Plezierzoeker Roxanne - Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Roxanne is een vrolijke, spontane tante. In haar vrije tijd wil ze gewoon plezier maken, het hoofd leeg maken, geëntertaind worden. Niet om de wereld te verbeteren, dat is meer iets voor Maika, maar gewoon om vermaakt te worden. Roxanne is graag in het gezelschap van haar vrienden of familie, als het maar gezellig is. Ze gaat er vaak op uit: dagje weg, uitgaan, een stedentrip of vakantie naar de zon. Ze is niet zo kritisch op de bestemming, als er maar ruimte is om het naar je zin te hebben.



Harmoniezoeker Lieneke - Als de kinderen het naar hun zin hebben, heb ik het ook naar mijn zin

Lieneke is een hartelijk en gezellig mens. Ze is zeer sociaal en heeft de neiging zichzelf op de achtergrond te zetten. De harmonie in haar gezin en familie is het belangrijkste in het leven. Vrije tijd staat in het teken van het samenzijn, samen dingen doen; lekker naar het zwembad, een dierentuin of een speeltuin. Het hoeft allemaal niet te gek en te uitdagend. Omdat ze er zeker van wil zijn dat iedereen het leuk heeft, bereid ze de tripjes goed voor. Ze let daarbij ook op de kosten, iets wat Roxanne bijvoorbeeld niet zo veel uitmaakt. Lieneke is niet veeleisend voor haarzelf. Ze regelt alles, zorgt voor de anderen en voor een goede sfeer.



Verbindingszoeker Hans  - geniet van de kleine dingen in het leven

Hans is een maatschappelijk betrokken persoon. Zet zich in zijn vrije tijd in voor een ander, doet vrijwilligerswerk en is betrokken bij het verenigingsleven. Hij trekt er graag op uit met zijn gezin of vrienden. Hij geniet wandelend en fietsend van de natuur en bezoekt ook regelmatig een museum. Hij trekt ook graag rond tijdens de vakantie en hoeft dus niet de hele tijd op één plek te verblijven. Hans kiest wel graag voor wat meer gerenommeerde / bekende plekken als verblijfsaccommodatie; dan weet je zeker dat het goed is. En als het bevalt, komt hij ook graag een keer terug. Hans geniet van de kleine dingen in het leven. 



Rustzoeker Bert  - Liefst in een eigen vertrouwde omgeving

Bert vindt rust en regelmaat erg belangrijk. Wil in zijn vrije tijd ontspannen in zijn eigen vertrouwde omgeving. Blijft in zijn vrije tijd ook graag thuis. Beetje tuinieren, klusjes aan het huis… Bert heeft niet veel nodig om te genieten. Als hij op vakantie gaat, blijft hij het liefst dichtbij huis en bij een vertrouwd plekje. Bert heeft daarom vaak een jaarplaats op een camping of een eigen huisje op een park. Bert onderneemt niet veel tijdens zijn vakantie. Gaat met een vast patroon de dag door. Leest een boek, maakt een puzzel en gaat af en toe een stukje fietsen, wandelingetje door een park en bezoekt een dorpje in de buurt. Bert wil geen gedoe tijdens zijn vakantie, maar rust, ruimte en regelmaat.



Inzichtzoeker Jacques  - Wil graag leren en ervaren

Jacques is een bedachtzaam en intelligent persoon. Vind het niet erg om alleen te zijn, is zakelijk en evenwichtig. Jacques is erg geïnteresseerd en wil ook graag veel weten van onderwerpen; hij wil zichzelf ontwikkelen en leren in zijn vrije tijd. Hij houdt niet van plekken waar veel mensen komen, die ontwijkt hij. Hij gaat graag naar museum of cultuurhistorische plekken. Vrije tijd is voor Jacques ook een moment voor bezinning. Hij wil graag zijn eigen gang gaan en schikt niet gemakkelijk naar de wensen van anderen in zijn reisgezelschap. Zijn eigen wensen zijn leidend. Jacques zijn vrije tijd is waardevol, die moet je goed besteden. Jacques is erg ingetogen en is zeer gesteld op zijn privacy.



Stijlzoeker Daniëlle  - Op zoek naar comfort en uitdaging

Daniëlle is intelligent, sportief, zelfverzekerd en doelgericht. Een zakelijk typje. Ze weet wat ze wil. Ze stelt hoge eisen aan zichzelf, dus mag ze dat ook aan andere doen tijdens haar vakantie. Ze is gesteld op luxe en comfort, als ze vrij is wil ze graag in de watten gelegd worden. Ze gaat niet mee in menigte, wil graag wat anders dan anderen. Ze wil graag nieuwe ervaringen opdoen, geprikkeld worden. Daniëlle trekt er vaak op uit: stedentrips, reizen naar verre landen. Maar niet met een tentje of vouwcaravan. Wel graag in een comfortabel hotel met goede voorzieningen. Ze vindt het dan ook niet erg om wat meer te betalen, als het maar goed is.

 

 

Tip: alle data is beschikbaar

Op leefstijlvinder.nl kan je van alles vinden over de verschillende leefstijlsegmenten. Als je een account aanmaakt kan je heel diep gaan met analyseren en kan je zelfs de postcodes van je eigen klanten uploaden om te kijken hoe de verschillende segmenten over jouw klantenbestand zijn verdeeld. En maak je geen zorgen over de kosten… het is al betaald door negen provincies.

Edwin van der Woude Regiobureau

Edwin van der Woude

Edwin is freelance marketingmanager en -adviseur die in de afgelopen 10 jaar vrijwel uitsluitend in de regiomarketing en toeristische sector actief is geweest. Als een ervaren en enthousiaste professional neemt Edwin ons mee in de wereld van doelgroepen en laat hij ons zien wat we kunnen leren van de vrijetijds- en reisindustrie. Edwin is net als Sterc partner van Het Regiobureau en tevens senior adviseur verbonden aan Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd.