Online personalisatie

Online personalisatie

Creëer een waardevolle relatie en verhoog jouw sales

Met een gigantische hoeveelheid aan data kun jij aan de slag gaan met het personaliseren van jouw content. Iets ontzettend waardevols, voor zowel jou als jouw klanten. Jij leert je doelgroep namelijk een stuk beter kennen, terwijl je ze ook nog eens beter aanspreekt op de manier die zij willen. 61% van de consumenten vindt personalisatie belangrijk om zich verbonden te voelen aan een bedrijf en maakt daardoor sneller een aankoop1. Hoe jij dit voor elkaar krijgt, dat lees je in dit blog!

 

Personaliseren in online marketing

We hebben het waarschijnlijk allemaal wel een keer voorbij zien komen: je naam in de onderwerpregel van de nieuwsbrief of ads van een website die je net online een bezoek heb gebracht. Maar personalisatie kan veel verder gaan dan ‘Hallo [contact first name]’ en remarketing banners. 

Zie het als een winkel die je binnenloopt en de verkopers die naar je toe komen om je te helpen. Op basis van hoe jij eruit ziet, waar je naar kijkt of, als je een vaste klant bent, op basis van je vorige bezoeken, kunnen zij aangeven welke kledingstijl bij jou past, welke koffie jij wil of welke plek in een café jij het liefst zit. 

Hetzelfde geldt voor online personalisatie. Op basis van het online gedrag en bij jou bekende persoonsgegevens kun jij aanbevelingen doen en jouw online content personaliseren. Je kunt het in vrijwel alle facetten van online marketing toepassen en hieronder vertellen wij hoe. Maar eerst is het belangrijk hoe jij met personalisatie van start kunt gaan.

 

Aan de slag met personalisatie

Personalisatie is alleen mogelijk met een flinke scheut aan data. Hoewel online gebruikers steeds meer op hun privacy letten, zijn er zeker nog genoeg mogelijkheden om aan informatie te komen. 

Met interessante formulieren kunnen leads hun contactinformatie achterlaten om in ruil daarvoor waardevolle content te ontvangen zoals ebooks, webinars, templates, etc. Of door zich in te schrijven voor de nieuwsbrief zodat ze regelmatig op de hoogte blijven van jouw content. 57% van de consumenten staat graag zijn informatie aan jou af, zolang het maar in hun voordeel werkt2.

Daarnaast zijn er nog veel meer manieren om aan data te komen:

  • Online statistieken van je website/webshop (van bijvoorbeeld Google Analytics en Search Console)

  • Statistieken binnen social media

  • Data van jouw nieuwsbrieven en andere e-mailmarketing uitingen

  • A/B testen

Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan de informatie die over verschillende doelgroepen al online en offline beschikbaar is of laat een extern bureau persona’s creëren van jouw doelgroepen.

 

Personalisatie in e-mails

Nu je weet op welke manieren jij aan data kunt komen, is het tijd om te kijken naar wat je precies kunt personaliseren. Het personaliseren van e-mails is voor de meeste mensen de bekendste manier, maar nog lang niet iedereen haalt alles eruit. 

Bij e-mails kun je, naast het noemen van de voornaam in de onderwerpregel of aanhef, ook bezig gaan met personaliseren door het segmenteren van mailinglijsten. En zeker niet zonder resultaat: een groei in click rate van 41% ten opzichte van ‘gewone’ e-mail boodschappen3. Daarnaast genereren gesegmenteerde e-mails 58% van alle inkomsten4. Dit komt omdat lezers op basis van bijvoorbeeld bezochte webpagina’s, bekeken artikelen, interesses, leeftijd en branche waar ze in werken, content aangeboden krijgen die specifiek naar hen gericht is. Zo kunnen ze aanbevelingen specifiek voor hen te zien krijgen of aanbiedingen op basis van hun verjaardag of interesses. Door de personalisatie voelt de relatie veel persoonlijker en het aanbod veel individueler. En dat is waar het bij de consument om gaat.

 

Personalisatie in jouw website

Ook je website of webshop kun je op verschillende manieren personaliseren. Online personalisatie houdt niet op bij het tonen van aanbevelingen op basis van bezochte webpagina’s. Zo biedt marketing automation pakket HubSpot met zijn smart content tool ook een toffe manier om gepersonaliseerde content aan jouw doelgroep weer te geven. Met smart content bied jij een ander stuk content, tekst of afbeelding, aan bij verschillende segmentaties van jouw doelgroep. Ook dit is gebaseerd op bepaalde online gedragingen en zorgen ervoor dat jouw doelgroep de content krijgt te zien die zij willen zien. 

Ook met een chatbot of virtuele assistent kun je jouw doelgroep sneller naar die pagina’s leiden die voor hen bedoeld zijn. Door deze bots vragen te laten stellen aan de gebruiker waarnaar ze op zoek zijn, kunnen zij adviseren om bepaalde pagina’s te bezoeken. Zo vindt jouw doelgroep eenvoudig het antwoord op hun vragen. Ook kun je chatbots inzetten om mensen met hun bestelling te helpen. Chatbots kunnen jouw online gebruikers laten zien wat zij de vorige keer besteld hebben, zodat jouw klanten super snel kunnen bestellen.

 

Hoe helpt marketing automation jou met personaliseren?

Er zijn dus verschillende manieren te bedenken om online te personaliseren. Toch zijn er ook tools die het jou net even wat gemakkelijker maken om alle data in te zetten. Zo heb je, zoals eerder genoemd, HubSpot en andere marketing automation/inbound marketing tools die alle data op één plek laten samenkomen en jou verschillende mogelijkheden bieden om deze data te analyseren, te segmenteren en toe te passen in de praktijk.

 

Ook bij Sterc werken we met marketing automation tool HubSpot en we helpen jou dan ook graag meedenken over de marketing automation pakket dat bij jou past.

 

 

X

Weten welke trends er nu spelen?

Meer weten over trends als marketing automation, QR en NFC, en mobiel? Je leest het in het Online Trend Report.

Download het Online Trend Report

Online Trend Report Download
X