Mobiel-vriendelijk krijgt voorrang

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar vanaf 21 april is het een feit: Websites die zich aanpassen aan mobiele apparaten krijgen voorrang in de zoekresultaten van Google.

Waarom doet Google dit?

Google is er bij gebaat de beste en meest relevante resultaten aan jou als gebruiker voor te leggen. Als jij op een smartphone naar informatie zoekt, dan is een website waar je moet inzoomen en scrollen niet het beste resultaat. Als Google gebruikers de beste en meest relevante resultaten aanbiedt, zullen de gebruikers blijven terugkomen.

Zie het als een kans!

Websites die zich niet aanpassen aan het apparaat waarop ze worden bekeken en dus niet mobielvriendelijk zijn, zullen een minder goede positie in de zoekresultaten krijgen. Niet elk bedrijf of organisatie zal zich hiermee bezig houden. Zorg dat je voorop loopt met een mobielvriendelijke website en pak zo de kans om je positie in de zoekmachine te verbeteren!

 

Google kijkt naar een aantal rankingfactoren, zoals:

  • Kan jouw website bekeken worden op smartphones?

  • Kunnen je teksten gelezen worden zonder te zoomen?

  • Bevat jouw mobiele website geen horizontale scroll?

  • Staan de links ver genoeg uit elkaar, zodat je er gemakkelijk op kan klikken?

 

Mobilegeddon

Google gaat vanaf 21 april mobielvriendelijkheid meenemen als belangrijk rankingfactor. Vanaf dit moment zal het een behoorlijke impact gaan hebben op de zoekresultaten, de dag staat daarom nu al bekend als ‘mobilegeddon’.

Wat moet ik doen?

Wil je weten of jouw website mobielvriendelijk is? Neem dan zo snel mogelijk contact op met Hendrik Jan Hofstede via 06-36049485 of mail naar hj@sterc.nl.