5 belangrijke bevindingen over mobiele aankopen

In onze voortdurend verbonden wereld vertrouwen consumenten meer dan ooit op hun smartphone om ze te helpen met het aanschaffen van producten en diensten. Google en Nielsen deden onderzoek om de mobiele shopgewoonten (van onderzoek tot aanschaf) van consumenten beter te begrijpen. Hieruit kwamen vijf belangrijke bevindingen:

  • Consumenten spenderen tijd aan onderzoek op hun smartphone (15 + uur per week)
  • Hun onderzoek begint meestal bij een zoekmachine (versus een mobiele website of app)
  • Nabijheid is belangrijk (69% verwacht dat bedrijven binnen 8 km van hun locatie zitten)
  • Snel kunnen kopen is de sleutel (meer dan de helft wil binnen een uur een aankoop doen)
  • Mobiel onderzoek heeft grote invloed op aankoopbeslissingen (93% van de consumenten gaat over tot koop)

Benieuwd naar het onderzoek? Wij hebben 'm voor je samengevat. Lees hieronder vlug verder!

1. Consumenten spenderen tijd aan mobiel onderzoek

Consumenten doen research op mobiele websites tijdens het aankoopproces

  • 59% bezoekt de website van een bedrijf
  • Mobiele gebruikers die een aankoop doen bezoeken mobiele websites gemiddeld 6 keer

Consumenten besteden meer dan 15 uur per week aan mobiel onderzoek



2. Mobiel onderzoek begint in een zoekmachine

De meerderheid van de mobiele consumenten gebruikt een zoekmachine tijdens het aankoopproces

  • 74% gebruikt een zoekmachine op hun smartphone
  • 41% van de consumenten zoekt op het gebied van gezondheid en voeding
  • 38% van de consumenten zoekt op het gebied van de auto-industrie
  • 42% van de consumenten zoekt op het gebied van huis en tuin

De zoekmachine is de meest voorkomende uitgangspunt voor mobiel onderzoek

  • 48% begint zijn zoektocht op een zoekmachine
  • 33% begint op een 'branded website'
  • 26% zoekt in eerste instantie via een 'branded app'


3. Mobiele consumenten vinden lokale nabijheid belangrijk

De nabijheid van een bedrijf is de sleutel tot conversie

  • 69% van de consumenten verwacht dat bedrijven binnen 8 km van hun locatie zitten
  • 10% verwacht dat bedrijven binnen anderhalf kilometer gevestigd zijn

Consumenten kijken op hun smartphone vaak naar de locatie van een vestiging

  • 71% gebruikt een store locator om een vestiging te vinden
  • 61% zoekt naar restaurants
  • 38% zoekt naar electronica winkels
  • 31% zoekt naar kledingwinkels en beauty winkels


4. Direct kunnen kopen is essentieel

Meer dan de helft wil binnen een uur een aankoop doen

  • 55% van de consumenten die via hun smartphone onderzoek doen willen binnen een uur tot aanschaf overgaan
  • 83% wil binnen een dag tot aanschaf overgaan


5. Mobiel gebruik heeft invloed op aankopen

Mobiel onderzoek beïnvloedt aankoopbeslissingen

  • 93% (!!) van de mensen die research hebben gedaan op een smartphone gaan over tot aankoop

Consumenten converteren vooral in de winkel en online op verschillende apparaten

  • 82% koopt in de winkel
  • 45% koopt online via een PC of tablet
  • 17% koopt rechtstreeks via hun mobiele telefoon

Bron: ThinkGoogle.com

Hoe kun jij hiervan profiteren?


Uit dit onderzoek zijn een heleboel interessante conclusies te trekken. Maar hoe gebruik je deze inzichten tot jouw voordeel? Hoe zorg je ervoor dat mobiele consumenten jou meer geld opleveren? Aan de hand van de onderstaande tips kun jij jouw online aanwezigheid optimaliseren voor mobiele gebruikers. 

Consumenten besteden tijd aan mobiel onderzoek

Zorg ervoor dat je een website hebt die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Consumenten bezoeken zakelijke websites op een mobiel gemiddeld 6 keer tijdens het aankoopproces. Begin met een mobiel vriendelijke website voor het merendeel van je bezoekers. Een responsive website is hiervoor een goede keuze. Responsive webdesign zorgt namelijk voor een optimale gebruikservaring op elk apparaat.

Mobiel onderzoek begint bij zoekmachines

Een zoekmachine is het meest voorkomende beginpunt van mobiele research. Wees dus vindbaar wanneer potentiële klanten naar jou op zoek zijn. Gebruik specifieke call-to-actions, zoals "Bel nu" of "Bezoek onze mobiele website". Ook vindbaar zijn in zoekmachines?

Lokale nabijheid is belangrijk voor mobiele consumenten

Help consumenten jouw bedrijf te vinden door gebruik te maken van locatie-extensies. Hiermee kunnen gebruikers precies zien hoe dicht zij bij jou in de buurt zijn. Daarnaast kunnen ze op deze manier makkelijk een routebeschrijving vinden.

Meteen kunnen kopen is essentieel

Maak het potentiële klanten makkelijk om snel tot aankoop over te gaan. Enkele manieren om dit te doen zijn:

  • Het inschakelen van klikbare telefoonnummers (click-to-call)
  • Het tonen van de lokale beschikbaarheid van producten
  • Een gemakkelijk en mobiel vriendelijk bestelproces creëren

Mobiel gebruik heeft invloed op aankopen

Creëer een perfecte gebruikservaring en meet conversies waarin mobiel gebruik een rol heeft gespeeld. Profiteer van 'cross-device conversion tracking' en nieuwe methoden om winkelbezoek- en verkoop te meten.

Wil jij ook meer conversie?


Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat het merendeel van de consumenten via hun mobiel onderzoek doet voordat ze iets kopen. Maar liefst 93%(!!) van de mensen die onderzoek doen op hun mobiel gaat over tot aankoop. Loop deze koopgrage klanten niet langer mis. Zorg er voor dat je een mobiel vriendelijke website hebt en (lokaal) goed vindbaar bent in de zoekmachines.

P.S. Ben je geïnteresseerd in wat wij voor jou kunnen doen? Of wat er allemaal nog meer mogelijk is? Bel gerust eens naar 0512 36 11 14 en vraag naar Hendrik Jan. Of bel mij direct op 06 36 04 94 85. 

Ook op Twitter (@hendrikjanh) deel ik regelmatig kennis en tips. Volg jij me al?