Mobiel gebruik in Nederland 2013

Er zijn weer fantastische cijfers van het mobiel gebruik in Nederland. En daar worden wij blij van!
Net als in voorgaande jaren heeft Google waardevolle onderzoeksresultaten voor ons samengevat. Hieruit is de dataset genaamd ”Our Mobile Planet: Nederland - Inzicht in de mobiele consument 2013” ontstaan. De belangrijke inzichten hieruit hebben wij voor jou op een rijtje gezet.

Als je om je heen kijkt zie je zelf het enorme gebruik van smartphones. In Google Analytics zien wij dit ook iedere dag terug in de website statistieken van onszelf en onze klanten. Dit in combinatie met de onderstaande resultaten (met een enorm 'WOW'-effect) bevestigt de noodzaak van een mobiele of responsive website

De penetratie van smartphones in Nederland neemt toe

  • 52%: 1e kwartaal 2013
  • 43%: 1e kwartaal 2012 
  • 33%: 1e kwartaal 2011

Volgens Telecompaper had 72% van de Nederlanders in het 3e kwartaal van 2013  een smartphone.

Bron: Marketingfacts

Smartphones vervullen een centrale rol in ons dagelijks leven

  • 73% heeft zijn/haar smartphone de afgelopen zeven dagen elke dag gebruikt
  • 70% gaat niet zonder smartphone de deur uit

 Smartphones worden overal gebruikt

  • Thuis 97% 
  • Onderweg 85% 
  • Werk 80% 
  • In een winkel 75%
  • Café of koffiehuis 73% 
  • Openbaar vervoer 71% 
  • Restaurant 71% 
  • Sociale bijeenkomst 59%
  • Luchthaven 59% 
  • Wachtkamer 48% 
  • School 45%

Smartphones zijn zo belangrijk geworden voor consumenten dat..

21% liever hun tv dan hun smartphone op zou geven

Smartphones zijn belangrijk voor zoekopdrachten

41% voert dagelijks zoekopdrachten via de smartphone uit

Smartphones informeren ons in het dagelijks leven

  • 58% Productinfo 
  • 38% Restaurants, cafés en bars 
  • 36% Reizen 
  • 27% Vacatures 
  • 24% Appartementen, info over huisvesting

 Smartphones bieden toegang tot meerdere activiteiten

  • 87% Communicatie (zoals e-mail en sociale netwerken)
  • 62% Op de hoogte blijven (nieuws, websites, blogs)
  • 86% Entertainment (surfen, muziek luisteren, games, video)

 App gebruik

  • 28 geïnstalleerde apps, gemiddeld 
  • 10 apps gebruikt in de afgelopen 30 dagen 
  • 5 geïnstalleerde betaalde apps, gemiddeld

 Smartphonegebruikers zijn fanatieke videokijkers

  • 64% bekijkt video's 
  • 14% kijk minimaal één video per dag

 Smartphonegebruikers maken regelmatig gebruik van sociale netwerken

  • 79% bezoekt sociale netwerken
  • 55% brengt ten minste één keer per dag een bezoek

 Smartphones worden gebruikt tijdens het multi-tasken met andere media

75% gebruikt een smartphone tijdens… 

  • het luisteren naar muziek 36%
  • het TV kijken 49% 
  • het internetten 31%
  • het lezen van tijdschriften/kranten 13%
  • het spelen van videogames 9%
  • het kijken van een film 24%
  • het lezen van een boek6%

Smartphones helpen gebruikers door de wereld om hen heen te navigeren

  • 81% van alle smartphonegebruikers heeft naar lokale informatie gezocht
  • 68% heeft actie ondernomen als gevolg daarvan

Zoeken naar lokale informatie is een regelmatig terugkerende smartphone-activiteit

  • 41% zoekt minimaal eens per week naar lokale informatie
  • 13% zoekt dagelijks naar lokale informatie

Mensen die naar lokale informatie zoeken, ondernemen actie

  • 32% contact opgenomen met het bedrijf
  • 46% het bedrijf bezocht
  • 13% anderen erover verteld
  • 24% een aankoop gedaan

Dankzij smartphones kunnen gebruikers onderzoek verrichten naar producten, altijd en overal

  • Huis 53%
  • Onderweg 20%
  • Werk 17%
  • Openbaar vervoer 14%
  • In een winkel 13%
  • Café of Koffiehuis 9%
  • Restaurant 7%

74% heeft onderzoek naar een product of service gedaan op de telefoon

Smartphones zijn onze belangrijkste winkelmaatjes

  • Ik ben van gedachten veranderd over de aanschaf van een product of service in de winkel, als gevolg van informatie die ik met mijn smartphone heb ingewonnen (11%)
  • Ik ben van gedachten veranderd over het online aanschaffen van een product of service, als gevolg van de informatie die ik daarover op mijn smartphone heb ingewonnen (10%)

Onderzoek dat op smartphones begint, leidt tot aankopen via diverse kanalen

  • 26% vervolgens gekocht via computer
  • 17% vervolgens offline gekocht

Smartphones vormen steeds meer een punt van aanschaf

  • 18% van alle smartphonegebruikers heeft een product of service aangeschaft via de smartphone
  • 57% van deze smartphonegebruikers heeft een aankoop gedaan in de afgelopen maand

Smartphonegebruikers zijn regelmatige kopers

42% doet minimaal één keer per maand een mobiele aankoop

Mobiele commercie blijft doorgroeien

12% verwacht meer mobiele aankopen te doen in de toekomst

Er bestaan nog steeds barrières voor mobiele commercie

  • Scherm is te klein 40%
  • Geen vertrouwen in creditcardbeveiliging op mobiele apparaten 21%
  • Typen gaat lastig 20%
  • Prijzen en opties zijn moeilijk te vergelijken 18%
  • Het openen van een website duurt te lang 16%
  • Informatieverschaffing is niet voldoende 9%
  • Niet gewend aan smartphone-interface  6%

Offline advertentieweergaven leiden tot mobiele zoekopdrachten

39% heeft een mobiele zoekopdracht uitgevoerd na het zien van een advertentie

  • TV 33%
  • Winkel/bedrijf 32%
  • Tijdschriften 24%
  • Posters/aanplakbiljetten 17%

82% van alle smartphonegebruikers let op mobiele advertenties

  • In een app 48%
  • Op een website 35%
  • Tijdens gebruik van een zoekmachine 23%
  • Tijdens het bekijken van een video 22%
  • Op de website van een winkel 15%
  • Op een videowebsite 9% 

Bron: Our Mobile Planet