Mobiel gebruik in Nederland 2012


Yes! Eindelijk weer een keer goede cijfers van het smartphonegebruik in Nederland. Een goede en mooie samenvatting van Google en Ipsos MediaCT genaamd: ”Our Mobile Planet: Nederland Inzicht in de mobiele consument Mei 2012”. Het onderzoek is een nationaal, representatief CATI-onderzoek, onder 1000 Nederlandse online volwassenen (18-64 jaar)

De penetratie van smartphones in Nederland neemt toe

  • 43%: 1e kwartaal 2012 
  • 33%: 1e kwartaal 2011

Smartphones vervullen een centrale rol in ons dagelijks leven

  • 64% heeft zijn/haar smartphone de afgelopen zeven dagen elke dag gebruikt
  • 67% gaat niet zonder smartphone de deur uit

 Smartphones worden overal gebruikt

  • Huis 96% 
  • Onderweg 84% 
  • Werk 76% 
  • In een winkel 64%
  • Openbaar vervoer 58% 
  • Restaurant 57% 
  • Café of koffiehuis 55% 
  • Sociale bijeenkomst 47%
  • Luchthaven 44% 
  • Wachtkamer 34% 
  • School 32%

64% surft minimaal één keer per dag op internet via de smartphone
25% verwacht hun smartphone in de toekomst vaker te gebruiken om op internet te surfen
17% zou liever hun tv opgeven dan hun smartphone
45% voert elke dag zoekopdrachten via de smartphone uit

Smartphones informeren ons in het dagelijks leven

  • 56% Productinfo 
  • 30% Restaurants, cafés en bars 
  • 30% Reizen 
  • 17% Vacatures 
  • 15% Appartementen, info over huisvesting

 Smartphones bieden toegang tot meerdere activiteiten

  • 82% Communicatie (zoals e-mail en sociale netwerken)
  • 56% Op de hoogte blijven (nieuws, websites, blogs)
  • 86% Entertainment (surfen, muziek luisteren, games, video)

 App gebruik

  • 25 geïnstalleerde apps, gemiddeld 
  • 9 apps gebruikt in de afgelopen 30 dagen 
  • 5 geïnstalleerde betaalde apps, gemiddeld

 Smartphonegebruikers zijn fanatieke videokijkers

  • 65% bekijkt video's 
  • 14% gebruikt video's minimaal één ker per dag

 Smartphonegebruikers maken regelmatig gebruik van sociale netwerken

  • 70% bezoekt sociale netwerken
  • 45% brengt ten minste één keer per dag een bezoek

80% gebruikt smartphone tijdens… 

  • naar muziek luisteren 42%
  • tv kijken 52% 
  • internet gebruiken 31%
  • tijdschriften/kranten lezen 16%
  • videogames spelen 10%
  • een film kijken 28%
  • een boek lezen 8%

Smartphones helpen gebruikers door de wereld om hen heen te navigeren

  • 78% van alle smartphonegebruikers heeft naar lokale informatie gezocht
  • 73% heeft actie ondernomen als gevolg daarvan

Zoeken naar lokale informatie is een regelmatig terugkerende smartphone-activiteit

  • 42% zoekt minimaal eens per week naar lokale informatie
  • 16% zoekt dagelijks naar lokale informatie

Mensen die naar lokale informatie zoeken, ondernemen actie

  • 41% contact opgenomen met het bedrijf
  • 52% het bedrijf bezocht
  • 17% anderen erover verteld
  • 26% een aankoop gedaan

Dankzij smartphones kunnen gebruikers onderzoek verrichten naar producten, altijd en overal

  • Huis 44%
  • Onderweg 23%
  • Werk 20%
  • Openbaar vervoer 15%
  • In een winkel 12%
  • Cafe of Koffiehuis 8%
  • Restaurant 8%

71% heeft onderzoek naar een product of service gedaan op de telefoon

Smartphones zijn onze belangrijkste winkelmaatjes

  • Ik heb mijn smartphone bij me om prijzen te vergelijken en mezelf te informeren over producten (11%)
  • Ik ben van gedachten veranderd over de aanschaf van een product of service in de winkel als gevolg van informatie, die ik met mijn smartphone heb ingewonnen (9%)
  • Ik ben van gedachten veranderd over het online aanschaffen van een product of service als gevolg van de informatie die ik daarover op mijn smartphone heb ingewonnen (8%)

Onderzoek dat op smartphones begint, leidt tot aankopen via diverse kanalen

  • 22% vervolgens gekocht via computer
  • 18% vervolgens offline gekocht

Smartphones vormen steeds meer een punt van aanschaf

  • 16% van alle smartphonegebruikers heeft een product of service aangeschaft via de smartphone
  • 50% van deze smartphonegebruikers heeft een aankoop gedaan in de afgelopen maand

Smartphonegebruikers zijn regelmatige kopers

45% doet minimaal één keer per maand mobiele aankopen

Mobiele commercie blijft doorgroeien

12% verwacht meer mobiele aankopen te doen in de toekomst

Er bestaan nog steeds barrières voor mobiele commercie

  • Gebruikt liever een pc/laptop voor deze services 67%
  • Voelt zich niet veilig 24%
  • Te ingewikkeld 11%
  • Te duur 6%
  • Betaling is te ingewikkeld 5%
  • Geen betaalfuncties beschikbaar (geen creditcard) 4%
  • Nooit van deze services gehoord 3%
  • Overig 8%

Offline advertentieweergaven leiden tot mobiele zoekopdrachten

52% heeft een mobiele zoekopdracht uitgevoerd na het zien van een advertentie

  • Tv 44%
  • Winkel/bedrijf 44%
  • Tijdschriften 32%
  • Posters/aanplakbiljetten 26%

Alles draait om de eerste resultatenpagina bij mobiel zoeken
56% bekijkt alleen de eerste pagina met resultaten bij het uitvoeren van een zoekopdracht op hun smartphone

84% van alle smartphonegebruikers let op mobiele advertenties

  • In een app 41%
  • Op een website 35%
  • Tijdens gebruik van een zoekmachine 28
  • Tijdens het bekijken van een video 19%
  • Op de website van een winkel 16%
  • Op een videowebsite 12% 

Download hier de PDF Our Mobile Planet: Nederland voor het complete onderzoek!