Inzet van de huidige middelen

Goed. De markt, de omgeving en de concurrentie is in beeld gebracht. Er bestaat een uitstekend beeld van de tuin waarin we ons momenteel begeven en het is tijd om te kijken welk gereedschap op dit moment in de schuur ligt om deze tuin naar onze hand te zetten. Wat boekt nu al resultaat en wat is er voor nodig om alles in z’n geheel te kunnen onderhouden?

Wat is belangrijk?
Het analyseren van de huidige situatie van een onderneming, betekent dat we een uitgebreide blik werpen op wat deze onderneming allemaal in huis heeft op het gebied van marketing. Een blik op de zogenaamde ‘marketing-mix’. Wat zet de onderneming op dit moment allemaal in om tot zijn klanten te geraken? Overigens wordt in deze analyse gekeken naar zowel de online, als de offline marketing-mix.

Onder online marketingtools vinden we onder andere:

  • De website;
  • De vindbaarheid in Google;
  • Het gebruik van blogs;
  • Het gebruik van social media.

Bij offline marketingtools kan je denken aan:

  • Het staan op beurzen;
  • Gebruik maken van magazines;
  • Promotionele evenementen.

Deze online en offline middelen kunnen elkaar overigens uitstekend overlappen en bestaan niet uitsluitend náást elkaar. Een beurs kan immers uitstekend gecombineerd worden met social media en een magazine kan ook heel makkelijk zijn weg vinden naar de website. We geloven bij Sterc heel erg in de synergie tussen online en offline en nemen dit dan ook uitgebreid mee in de analyse van de huidige situatie.


Analytics
Het analyseren van online data is, dankzij Google Analytics, een stuk gemakkelijker geworden. Google Analytics stelt ons in staat om een haarfijn beeld te krijgen van de manier waarop de online marketing-mix gebruikt en ontvangen wordt. Een paar voorbeelden van datgene wat er geanalyseerd kan worden:

  • Hoeveel bezoekers bereiken de site via de social media, email marketing-campagnes en Google-campagnes?
  • Via welke sites bereiken de bezoekers de jouwe?
  • Welke pagina’s hebben een hoge bounce rate? Met andere woorden: hoeveel bezoekers bezoeken één pagina en vertrekken daarna weer? Overigens is dat niet per sé slecht, maar wel het vermelden waard.
  • Welk percentage aan verkeer is afkomstig van mobiele apparaten?
  • Wat is het demografische karakter van je bezoekers, hun leeftijd, hun geslacht?

Een belangrijke kanttekening is dat je voorzichtig moet zijn met het trekken van conclusies uit deze data. Een onderneming kan weliswaar Google Analytics gebruiken, maar het kan goed zijn dat de data niet geheel vrij is van ‘vertroebeling’. Spambots kunnen een bouncerate en het aantal bezoekers van een website bijvoorbeeld enorm omhoog stuwen, net zoals het niet blokkeren van IP-adressen die vanaf de organisatie zelf komen, dit kan doen.. Het is dus van groot belang dat de cijfers zelf ook nog aan verdieping onderhevig zijn.

Conversie
Na het meten van al deze gegevens en het doorvoeren van de correcties, krijgen we een goed beeld van de conversie. Wat levert het allemaal op? Al die bezoekers, wat doen ze na het lezen van je content, of het kijken naar je foto’s? Gaan er ook mensen over tot actie, of nemen ze het voor kennisgeving aan?

Conversie is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Je kan de mooiste websites in huis hebben, maar als bezoekers vervolgens niet overgaan tot actie, heb je er weinig aan. Verderop in het model, besteden we dan ook uitgebreid aandacht aan deze conversie. Voor nu is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de huidige conversion rate. Verloopt het proces zoals het destijds bedacht is en via welke kanalen krijg je de meeste conversie? Hebben we dit plaatje duidelijk, dan kunnen we deze informatie gaan gebruiken bij het bepalen van vervolgstappen. We weten dan welke kanalen nog een bijdrage leveren, waar we nog verder op in kunnen zetten en welke onderdelen een verversing kunnen ondergaan.

Overige data in kaart brengen
Eerder spraken we ook al over offline marketingtools. Beurzen, promotionele evenementen, het zijn middelen die uitstekend kunnen werken in het bereiken van mogelijke klanten. De data die dit oplevert, is wellicht wat minder hard te controleren, maar kunnen wel degelijk inzicht geven in wat er wel en niet werkt. Zo kan je email-lijsten maken, of lijsten met daarop afspraken met mogelijke nieuwe klanten. Is dit allemaal in kaart gebracht, dan kunnen we de volgende stappen gaan nemen.