Hoe Google sleutelt aan z'n advertenties

Opeens was daar de mededeling en was het gelijk ook van kracht. De advertenties die zichtbaar zijn aan de rechterkant van Google, verdwijnen. Tegelijk zullen er niet langer drie, maar vier advertenties getoond worden bij betaalde zoekresultaten. Het hoe en waarom van deze aanpassing is enigszins in mysterie gehuld, maar het heeft natuurlijk gevolgen voor de advertenties.

SERP
In de good old days liet Google nog drie topadvertenties en enkele advertenties aan de rechterkant zien, maar die tijden zijn dus voorbij. De Search Engine Result Page (SERP) is niet langer dezelfde en toont vanaf nu vier advertenties bovenin en drie onderin. Aan de rechterkant staat niks meer. Volgens Google zelf “blijven ze veranderingen aanbrengen in de zoekresultaten, zodat er nog relevantere zoekresultaten getoond worden”.

Mobiele brigade
Overigens is deze opzet niet geheel nieuw. Vier topadvertenties waren eerder alleen voorbehouden aan mobiele gebruikers, een groep die in de loop der jaren een gigantische inhaalslag heeft gemaakt ten opzichte van lieden die zich middels de desktop toegang tot Google verschaffen. Inmiddels sluiten desktop- en tabletgebruikers dus ook aan bij datgene wat de mobiele brigade al als normaal ervoer.

AdWords-campagne
De wijzigingen hebben natuurlijk gevolgen voor AdWords-campagnes, zoals:

  • Het omhoog gaan van de zogenaamde Cost per Click (CPC), omdat bedrijven nu nog meer dan anders zullen proberen om bij de bovenste vier advertenties te komen;
  • Het omlaag gaan van het aantal vertoningen van je advertenties, omdat het kan zijn dat je advertentie nu niet of minder vaak vertoond wordt, omdat Google het beschikbare aantal plaatsen voor adverteren heeft verkleind;
  • Meer ruimte voor advertenties met productvermeldingen, want door het wegvallen van de advertenties is er voor Google Shopping meer ruimte vrijgekomen.

Gevolg
Het gevolg van dit alles? Een slimme AdWords-campagne, gecombineerd met minstens zulke degelijke landingspagina’s, wordt nóg weer een stukje belangrijker. Ook merkbeleving krijgt een hogere positie op de wensenlijst van Google, want een sterk merk zorgt weer voor een betere Click-through rate (CTR) en dat is weer beter voor de ranking. En als het aan Google ligt, wordt die merkbeleving aangewakkerd door middel van video en display. 

Een Sterce campagne
De andere kant van de medaille, is dat het voor nieuwelingen nog moeilijker wordt om een mooi plekje bij de bovenste groep te veroveren. De CPC gaat immers omhoog en de competitie wordt heviger. Maar het is goed om te weten dat een sterk uitgedachte campagne nog altijd resultaat kan bieden in de vindbaarheid van Google. En drie keer raden waar je voor een Sterc uitgedachte campagne terecht kan...