Het (her) schrijven van uw LinkedIn summary

 

Op netwerkbijeenkomsten is het gebruikelijk dat je jezelf even introduceert bij de overige deelnemers. Professionele online netwerken bieden hun deelnemers uiteraard ook de gelegenheid zichzelf te presenteren. Zo is de 'Summary' bij LinkedIn een zeer belangrijk onderdeel van iemands LinkedIn profiel. In deze summary presenteer je namelijk jezelf met een kort en bondige tekst aan een enorm netwerk van belangstellenden, collega's, klanten en scouts.

Hoe presenteer je jezelf in dit grote zakelijke online-netwerk? Kijk er eens kritisch naar en doe je voordeel met de volgende aandachtspunten voor een goed geformuleerde summary.

Inhoud - Verplaats je in de profielbezoeker
Wat zou men vooral van jou als professional willen weten. Bijvoorbeeld:

  • Wie ben je, wat lever je en waar kan de doelgroep bij jou op rekenen?
  • Wat doe je, hoe doe je dit en wat wil je bereiken?

Denk ook aan vragen als:

  • Waarom doe je dit werk en wat zijn je drijfveren?
  • Wat maakt jou zo uniek en waarom moet de profielbezoeker met jou in zee gaan?

Wanneer je de antwoorden hierop helder hebt, kun je beginnen met schrijven.

Structuur - Focus op de tekststructuur
Probeer niet direct een mooi verhaal te schrijven, maar let vooral op de structuur van de tekst. Aangeraden wordt om de volgorde van bovengenoemde vragen te hanteren. Als laatste ga je de tekst redigeren, waarbij je let op stijl en formulering.

Tips voor formulering en stijl:

  • Wees zo specifiek mogelijk en maak gebruik van voorbeelden
  • Hanteer de 'ik' vorm
  • Schrijf kort en bondig
  • Schrijf actief
  • Pas opsomminglijstjes toe
  • Hou het zakelijk. Het moet geen reclametekst worden, maar wees niet te bescheiden
  • Wees kritisch, verwijder wat niet belangrijk is 

Specialties
Bij specialties noem je specifieke vaardigheden of ervaringen, waarvan jij vindt dat je daarin uitblinkt. In dit gedeelte horen geen volzinnen over jou, het product of dienst, maar gebruik hier steekwoorden. Het is raadzaam om de zoektermen waarop je gevonden wilt worden, in dit gedeelte zijn verwerkt. Deze woorden zijn ten eerste van belang voor jouw Summary maar óók voor Google.