Het grootste Social Media onderzoek van Nederland

De meeste Nederlanders maken anno 2014 gebruik van social media. Facebook, Twitter en Google+ zijn inmiddels gevestigde en veelgebruikte marketingkanalen. Ook internetdiensten zoals Instagram en Pinterest kennen steeds meer gebruikers. Betrouwbare inzichten in het social media gebruik binnen Nederland zijn daarom extreem waardevol voor iedereen die online wil meedoen.

Onderzoeksbureau Newcom heeft voor de vijfde maal op rij onderzoek naar social media in Nederland gedaan. Met maar liefst 15.179 deelnemers is dit het grootste social media onderzoek van Nederland. In het onderzoeksrapport worden de bevindingen van 2013 en de verwachtingen voor 2014 behandeld. De belangrijkste resultaten hebben wij in dit artikel samengevat.

Facebook en YouTube zijn de meest gebruikte platformen in 2014


 

Google+ maakt relatief de grootste groei door


 

Het gebruik van Facebook en Google+ is gegroeid 




Google+ maakt enorme stijging door in 2014


 

Nieuwe social media platforms veroveren terrein in 2014


 

Het gebruik van nieuwe platforms is explosief gestegen


 

Bijna 90% van de Nederlanders maakt gebruikt van social media

 

 

Wat kunnen wij hieruit concluderen?

 

  • Social media wordt gebruikt binnen alle lagen van de bevolking. Het aantal social media platformen neemt echter af naarmate de leeftijdscategorie stijgt. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar zijn het actiefst met gemiddeld 4 platformen per gebruiker. 

  • Opvallend is de grote groei die Google+ doormaakt. In één jaar tijd zijn er 1,3 miljoen gebruikers bijgekomen. Een stijging van 65%. Het dagelijks gebruik van Google's sociaal paradepaardje is zelfs verdubbeld.

  • Ook het Twittergebruik is gestegen. Het dagelijks gebruik van de sociaalnetwerksite is echter gedaald.

  • Nieuwe social media platformen zoals Instagram en Pinterest veroveren steeds meer terrein.
    • Het dagelijks gebruik van Instagram is in één jaar tijd met maar liefst 347%(!!) gestegen.
    • Ook het dagelijks gebruik van Pinterest maakte een fikse stijging door 134% in dagelijks gebruik.
  • Hoewel deze relatief nieuwe social media diensten enorm groeien is er geen sprake van versnippering. Grote platformen zoals Facebook, Youtube en LinkedIn blijven groot. Facebook is met 8,9 miljoen gebruikers nog steeds het grootste platform onder de Nederlanders. Ondanks de aanwezigheid van jonge, hippe diensten als Instagram en Snapchat keren jongeren Facebook de rug niet toe.

Bron: Newcom