Het belang van sterkten en zwakten

Het zal je hoogstwaarschijnlijk niet verbazen: wij houden van digitale ambacht. Wat heb je nodig om een ambacht in actie te krijgen? Precies, gereedschap! Ons gereedschap is het Sterce Model. In deze rubriek lopen wij het gehele model samen met jou door. Dit keer sluiten wij de eerste fase uit het model af met sterkten en zwakten. 

In onze laatste twee berichten over het Sterce Model heb je al gelezen dat de eerste stap om buitengewoon resultaat te behalen leunt op het definiëren van je organisatie vanuit de 'waarom' en het definiëren van de kernwaarden die bij die 'waarom' passen. Dat was een belangrijke eerste helft van de eerste fase van het Sterce Model: verdieping in de organisatie. De tweede helft wordt dan ook gevormd door sterkten, zwakten en feiten. Drie onderdelen die je laten weten waar je je moet focussen, maar ook wat je als organisatie al hebt meegemaakt. Van ervaring kun je immers ook leren.

Superkrachten en zwakten 

Het in kaart brengen van je sterkten en zwakten is noodzakelijk voor een waterdichte strategie. Met deze analyse kan je ervoor zorgen dat de organisatie het beste pad neemt en de juiste keuze maakt dat parallel staat aan de doelstellingen. Daarbovenop kom je erachter waar de prioriteiten liggen en welke mogelijkheden deze sterkten en zwakten de organisatie bieden. 

Superhelden en hun zwakten

Heb jij alleen sterkten en geen zwakten? Think again! Zelfs alle bekende superhelden hebben zwakten. Batman kan door zijn magere sociale vaardigheden geen vrienden maken, Spiderman stelt weinig voor wanneer zijn spinnenweb op is of in een open omgeving en Superman verzwakt door aanraking met 'kryptonyte'. Zou één van hen niet weten welke zwakten ze hebben, dan zouden ze niet kunnen overleven.

Zoals één van de invloedrijkste denkers in de geschiedenis, Ralph Waldo Emerson, al eens treffend omschreef: "Our strength grows out of our weakness". Om sterkten te bouwen, moeten we onze zwakten ontwikkelen. Onmisbaar is dus het kunnen formuleren van de zwakten van jouw organisatie. Een brainstormsessie met een team bestaand uit verschillende disciplines kan in weinig tijd een goed overzicht geven. Zolang ieder teamlid maar objectief kijkt naar de organisatie.

Sterkten- en zwaktensessie

Tijdens een sessie kan besproken worden waar de zorgen in de organisatie zitten. Vraag je bijvoorbeeld af waarom potentiële klanten kiezen voor de concurrent in plaats van jouw organisatie. Stel vragen als 'Houdt ons budget de ontwikkeling tegen?', 'Kunnen wij toekomstplannen waarmaken?', 'Is onze uitrusting wel up-to-date?' en 'Zijn wij blij met de huidige bedrijfscultuur?'. 

4 typen zwakten

Welke aspecten kunnen bijvoorbeeld beoordeeld worden voor zwakten?

  • Menselijke kracht: het team. Belangrijk hierin zijn de grootte van het team, diversiteit van het team of bijvoorbeeld het opleidingsniveau.
  • Fysieke middelen omvatten aspecten als de locatie, het gebouw en de uitrusting die je hebt.
  • Product en diensten: Unique Buying Reasons. Waarom koopt de consumenten mijn product of dienst en waarom niet van een concurrent?
  • Historie omvat reputatie, status, ervaring en andere onderdelen van het huidige succes. Bestaat het bedrijf al sinds 1754? Heb je prijzen gewonnen van beste webshop van 2015? Allemaal aspecten die van belang zijn om mee te nemen in de sterktes en zwakten van de organisatie.

Ik ken mijn sterkten en zwakten nu, wat moet ik ermee?

Mooi! Dan ben je al een heel eind op weg. Wanneer de sterkten en zwakten van je organisatie al bekend zijn is het tijd om deze te koppelen met de kansen en bedreigingen die je in de verdieping in de markt (fase 2 van het model) zult identificeren. Hoe dit precies moet leggen wij in de blog uit over kansen en bedreigingen!