Google Sitelinks

 

Sitelinks zorgen voor een goede exposure van een website in de zoekresulaten van Google.

Nu zul je denken: ‘Sitelinks, dat wil ik ook!!’. Aangezien het Google algortime zelf bepaalt bij wie hij welke sitelinks laat zien, wordt in dit artikel kort uitgelegd hoe je deze sitelinks kunt verkrijgen. De enige directe invloed die je op sitelinks hebt is dat je in de Google Webmasters Tools sitelinks kunt blokkeren.

Google zelf laat vrij weinig los over sitelinks. Daarom zijn we afhankelijk van onderzoek van webmasters en zoekmachine specialisten. In het kort:

1. Autoriteit
Jouw website is een autoriteit: hij staat met de specifieke zoekopdracht stabiel op de eerste plaats .

2. Navigatie
De navigatie-code van de website moet goed ‘leesbaar’ zijn voor de zoekmachine. Ook moet deze zover mogelijk bovenaan in de code staan.

3. Hoofd- en subpagina populariteit
De verschillende website pagina’s moeten eigen inkomende links hebben en ook een eigen hoeveelheid bezoekers. Ook moeten zowel de hoofd- als subpagina’s van de website relevant zijn voor de zoekopdracht in Google.

Op het internet worden veel andere redenen genoemd, maar vaak blijkt achteraf dat veel van deze redenen waarschijnlijk toch geen invloed hebben op de Google sitelinks. Twee voorbeelden:

  • Sitelinks kun je niet kopen
  • PageRank van de website heeft geen invloed op de sitelinks

Omdat Google zo weinig loslaat over sitelinks is het bovenstaande moeilijk hard te maken. Zo zijn er verschillende meningen over hoe oud een website moet zijn om sitelinks te verkrijgen. Volgens ons kan een site binnen een jaar al sitelinks verkrijgen.

Relevante links:

- Informatie over Sitelinks (Official Google Webmaster Central Blog)