Google geeft responsive voorrang

Afgelopen week heeft Google een nieuwe wijziging doorgevoerd in de mobiele zoekresultaten: per pagina wordt aangegeven of deze mobile-friendly is of niet.

Is een pagina responsive of is er een mobiele versie aanwezig? Dan wordt dit met een label getoond in Google’s zoekresulaten. Deze nieuwe feature moet mobiele internetters helpen een keuze te maken voor het kiezen van de pagina die ze willen bezoeken op hun mobiele device. Daarnaast onderscheid je je met zo’n ‘Mobile-friendly’ label van andere niet-mobiele sites.

In het screenshot hiernaast zie je een voorbeeld van de Sterc-site in Google's resultaten.

In dit voorbeeld zie je meteen een merkwaardig verschijnsel: de gehele website sterc.nl is responsive gebouwd, maar toch wordt dat bij enkele resultaten niet getoond. De reden hiervoor is dat wij onze CSS en JavaScript samenvoegen (minifyen) en dat deze bestanden niet toegankelijk zijn voor Google, omdat we dit specifiek aangeven. Waarom zou Google dat immers willen indexeren? Voor normale bezoekers heeft een CSS bestand namelijk totaal geen meerwaarde.

De situatie is inmiddels verandert en deze blokkade moet dus opgeheven worden, anders krijg je niet een mooi ‘Mobile-friendly’ label in de zoekresultaten.

Naast het nu getoonde label is Google ook aan het experimenteren geslagen met het daadwerkelijk hoger ranken van mobiele sites in mobiele zoekresulaten. Des te meer reden om voor een responsive website te gaan!

Heb jij ook een responsive website, maar toont Google niet overal de ‘Mobile-friendly’ tag in de mobiele zoekresultaten? Neem dan contact op met onze Service desk.