Foursquare: Het nieuwe sparen

 

De tijd van coupons en zegels plakken om klanten te belonen en te behouden lijkt voorbij door de komst van Foursquare.

Foursquare is het nieuwelingetje in de dynamische wereld van social media. Het platform Foursquare bestaat nog maar kort en is sterk groeiende. Zo waren er begin juli al meer dan 1.9 miljoen gebruikers en komen wekelijks hier een kleine 100.000 gebruikers bij (bron: Techcrunch).

De early adapters hebben het social media platform al omarmt. Enkele innovatieve bedrijven springen hier gretig op in en zetten Foursuare in als marketing-tool. Foursquare vervangt de ouderwetse zegeltjes, coupons en overige papieren spaarsystemen. Foursquare is omgetoverd in een loyaliteitsprogramma, die klanten beloond en triggerd weer eens terug te komen.

Foursquare, wat is het?

Foursquare is eigenlijk een soort van Twitter, alleen meldt je nu niet WAT je doet, maar WAAR je bent. Het geeft aan je sociale netwerk weer waar je bent. Via een applicatie op je mobiel kun je er voor kiezen om je vrienden te laten zien waar je bent. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan een restaurant, museumbar, supermarkt, tankstation, discotheek of aan een internet marketing bureau zoals Sterc.

Wanneer je op een locatie in checkt, zend Foursquare op jouw verzoek je locatie door naar je netwerk. Je netwerk kan zo zien waar je bent en je eventueel komen vergezellen. Ook kun je tips of todo's over de lokatie geven. Dat bijvoorbeeld de slagroompunten van bakker de Vries echt overheerlijk en het proeven waard zijn.

Zit je in een restaurant, op Foursquare kun je zien wat anderen van dit restaurant vonden, welk gerecht zij adviseren, of hoe het personeel beoordeeld wordt.

Door in te checken op een locatie verdien je 'punten' en ook kun je badges unlocken. Heb jij het vaakst in gecheckt op een bepaalde locatie en dus de meeste punten bij elkaar gespaard, dan wordt je 'mayor', oftewel burgemeester van die plek. Door dit spaarsysteem ontstaat er een ware strijd om mayor te worden van populaire locaties. Doordat je Foursquare-account gekoppeld kan worden aan je Facebook- en Twitter-account, bereik je een grote groep mensen. Sommige bedrijven onderschatten de impact van het Foursquare dan ook niet!

Foursquare: het nieuwe zegels plakken

Een Amerikaanse kledingketen beloonde zo hun trouwe bezoekers met een korting. Bij 5 keer inchecken ontvangen de bezoekers 15% korting op het assortiment. En Starbucks gaf de Foursquare gebruiker, die 5 keer incheckte, 1 dollar korting op een Frappucino.

Kortom, Foursquare lijkt het nieuwe zegeltjes plakken om klanten te belonen, te behouden en te stimuleren terug te komen. Foursquare is dan ook een platform om online loyaliteitsprogramma’s te faciliteren.

Hoewel Foursquare op de Nederlandse markt nog in zijn kinderschoenen staat, staan de Social Media Professionals te poppelen om met dit nieuwe medium aan de slag te gaan. Zo ook wij :) Wordt vervolgt.