Facebook gebruik in 2014

Het jaar loopt weer naar het einde en dat betekent dat er weer allemaal interessante onderzoeken zijn voltooid. De smartphone is niet meer uit onze samenleving weg te denken en wordt voor steeds meer doeleinden gebruikt. Waar voorheen (heeeeeel erg vroeger ;) ) de telefoon alleen maar werd gebruikt om mee te bellen en te sms'en, wordt hij tegenwoordig niet alleen gebruikt om inspiratie en onderzoek te doen, maar wordt hij ook steeds vaker gebruikt om online aankopen uit te voeren.

Wist je dat

  • Facebook wereldwijd 1,35 miljard actieve gebruikers heeft, en dat dit een stijging is van 14% ten opzichte van 2013
  • Facebook wereldwijd 864 miljoen dagelijks actieve gebruikers kent, en dat dit een stijging is van 19% ten opzichte van 2013
  • Er wereldwijd 1,12 miljard actieve mobiele gebruikers zijn en dit is een stijging is van 29% ten opzichte van 2013
  • Facebook in 60 seconden gelijk staat aan 510 reacties, 293.000 status updates en 136.000 foto’s
  • Facebook Messenger 500 miljoen maandelijkse gebruikers heeft
  • Meer dan 50% van de totale wereldbevolking (die toegang heeft tot internet) een Facebookprofiel heeft
  • De inkomsten van Facebook voor 66% uit advertenties op mobiele apparaten voortkomen
  • 60% van de consumenten die Facebook gebruikt als bron van informatie en inspiratie deze doorslaggevend vindt en beslissen op basis van deze bron
  • Het nieuwsoverzicht van Facebook een belangrijke rol binnen dit traject speelt. 46% van de consumenten heeft gebruik gemaakt van Facebook voordat er via andere kanalen werd gezocht naar aanbiedingen, kortingscodes en cadeau ideeën
  • Facebook werkt aan een app waarbij je anoniem of onder een pseudoniem kunt inloggen

Social trends voor de Generatie Z (geboren vanaf 1996 tot heden) in Nederland

  • Facebook in april: 89,9% vs Facebook in augustus: 85,3%
  • Twitter in april: 40,2% vs Twitter in augustus: 44,9%
  • WhatsApp in april: 66,9% vs WhatsApp in augustus: 72,7%
  • YouTube in april: 76,1% vs YouTube in augustus: 78,4%
  • Instagram in april: 22,4% vs Instagram in augustus: 32,7%
  • Snapchat in april: 15,3% vs Snapchat in augustus: 23,9%

Aankomende trend / ontwikkeling: Facebook loopt leeg?

In Amerika keren tieners Facebook massaal de rug toe. Dit komt omdat ze bang zijn voor vriendschapsverzoeken van Generatie X (geboren in 1960 tot 1981). Reden voor deze afkeer is dat de generatie wil communiceren met hun leeftijdsgenoten zonder beoordeeld te willen worden door hun ouders of door andere oudere gebruikers:

  • Gebruik Facebook in april 2014: 72%
  • Gebruik Facebook in oktober 2014: 46%

In Nederland is deze trend niet of nauwelijks aanwezig. Er is wel sprake van een lichte daling onder alle doelgroepen (1,2%) maar Facebook blijft het grootste en meest gebruikte social platform.

Nieuwe sociale media platformen winnen terrein in Nederland

  • Instagram stijgt met 100% ten opzichte van 2013, dit resulteert in een stijging van 700.000 actieve gebruikers en een stijging van 416.000 dagelijks actieve gebruikers
  • Pinterest stijgt nog harder, 120% ten opzichte van 2013. Een stijging van 0,6 miljoen actieve en 75.000 dagelijks actieve gebruikers (+ 131%)
  • Snapchat heeft 0,7 miljoen actieve gebruikers in 2014 waarvan 274.000 dagelijks (Snapchat is in 2013 niet gemeten)

Wil jij je community of je merkbekendheid vergroten of ben je juist opzoek naar meer verkoopmomenten en interactie? Dan ben jij natuurlijk ook benieuwd wat deze gegevens voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Speciaal voor de feestdagen hebben we een aantrekkelijke aanbieding gemaakt. Maak snel een afspraak om er achter te komen wat deze aanbieding inhoudt en wat deze voor jou kan betekenen.