E-mail marketing

 

Een online nieuwsbrief als marketing instrument, perfect! Waarom?

  1. Goedkoop
  2. Je bezoekers (klanten, prospects, relaties etc) schrijven zich zelf in (pull-strategie)
  3. Snel, eenvoudig, actueel en versturen wanneer jij het wilt
  4. Verhogen van omzet (zowel online als offline)
  5. Verhogen van traffic naar jouw website
  6. Meten = Weten

Maar waar moet een goede nieuwsbrief aan voldoen?

Creëer een waarde
Als eerste moet je goed bedenken wat je de nieuwsbrieflezers te bieden hebt. Wat haalt de bezoekers over de drempel om zich bij jou in te schrijven? Probeer waarde te creëren, leg uit waarom jouw nieuwsbrief zo uniek of waardevol is.

Naast dat je informatie deelt en je de lezers op aanbiedingen wijst kunt je in de nieuwsbrief lezers ook belonen. Verwen de lezer. Bedenk bijvoorbeeld unieke aanbiedingen, kortingspercentages, etc. welke uitsluitend bestemd zijn voor de nieuwsbrief lezers.

Pakkende titel
Kies een pakkende titel. Kies een titel die in de e-mail box opvalt. Kies een titel waarbij de lezer denkt: WOW, dit moet ik lezen/zien!
Vergelijk zelf de volgende twee voorbeelden en oordeel zelf: Sterc nieuwsbrief januari 2008

Persoonlijke benadering
Vraag naast een e-mail adres ook de naam van de lezer. Op deze manier kun je de lezers persoonlijk benaderen. Bijvoorbeeld: Goedemorgen Jan, hey Jan of beste meneer de Vries. Kies hierbij wel een aanhef die past bij de doelgroep.

Inhoud van de nieuwsbrief
Combineer sales (aanbiedingen) met interessante artikelen en informatie. Combineren zorgt voor een synergetische werking. Zo kun je in het artikel gebruikte producten en/of diensten ook aanbieden. Bijvoorbeeld: Een internetbedrijf geeft handige tips en trucs over optimalisatie voor de zoekmachine Google. Het bedrijf laat zien dat het verstand van zaken heeft. Maar belangrijker nog geeft aan dat zij dit ook voor je kunnen verzorgen. Dit is dus een voorbeeld van een combinatie van informatieverschaffing en sales.

p.s. Sterc beschikt ook over een hele goede nieuwsbriefmanager

Meten = Weten
Voor alle marketing inspanning geldt meten=weten. Door te meten kun je het kaf van het koren scheiden. Test wat wel en niet werkt. Openen ontvangers de nieuwsbrief? klikken ze op linkjes? stijgt de traffic op de website? stijgt de omzet? Zo ja, Mooi! Zo niet, speel met de titel, speel met de inhoud van de nieuwsbrief, maar creëer vooral waarde.

Verschillende doelgroepen
Belangrijk is om te kijken naar welke doelgroepen je de nieuwsbrief stuurt. Bedenk of jouw klanten dezelfde verwachtingen hebben als je zakenrelaties. Stem je inhoud hier op af, de aanhef en stijl van de nieuwsbrief. Als je verschillende doelgroepen hebt kun je ook kiezen om twee verschillende nieuwsbrieven sturen om zo te zorgen voor optimale afstemming.