De passie van Hooghoudt

Het complete team van Sterc bezocht kortgeleden de distilleerderij van Hooghoudt, om daar - figuurlijk - ondergedompeld te worden in het reilen en zeilen van dit Groningse bedrijf, dat al sinds 1888 Nederland bedient in zijn vraag naar sterke drank. Het bedrijf begon met graanjenever, maar zag zijn assortiment gedurende de jaren gestaag uitbreiden tot een prachtig aanbod aan diverse dranken. Wie binnenstapt in de distilleerderij, merkt gelijk dat er een enorme passie schuil gaat achter het bedrijf. En dus deden we precies dat. Binnenstappen. Met het hele team.

Uut Grunn
Een Schots café. Er schijnt amper licht naar binnen door de ruiten. Een man met een verweerde kop en haar dat lijkt te zijn ontsnapt uit een tekenfilm, bestelt in onverstaanbaar Schots een drankje. Na een gepassioneerde dialoog met een niet-begrijpende kastelein, volgt de kicker: ‘Uut Grunn’. De kastelein begrijpt. Het waren dit soort reclamefilmpjes waarmee Hooghoudt zichzelf twintig jaar geleden profileerde, maar tegelijk ook een imago in stand hield. Het imago van een oudbollig drankje, geconsumeerd door oude baasjes in vervallen kroegjes, of gewoon thuis. Het is een imago dat niet past bij het moderne, innoverende bedrijf. En dus wordt daar wat aan gedaan.

De meet and greet
Hooghoudt en Sterc vonden elkaar een tijdje geleden al, wat onder andere resulteerde in een compleet nieuwe website, die al veel meer ‘smoel’ gaf aan datgene waar Hooghoudt voor staat en waar het goed in is.  Deze samenwerking beviel van beide kanten uitstekend. Onze manieren van werken en denken passen bijzonder goed bij elkaar en dus was het logisch dat de samenwerking een vervolg kende. Om dat vervolg af te trappen, bezocht het Sterce team de distilleerderij, voor een zogenaamde ‘meet and greet’. Een uitstekende mogelijkheid om het hele team te laten voelen voor wie ze precies aan het werk gaan. Voelen, niet weten. Het werkt toch heel anders als je weet met wie je van doen hebt en waar de passie ligt van het bedrijf waarvoor je aan de slag bent.



Passie
Met die passie weten ze wel raad bij Hooghoudt. Bezoekers - en dus ook Sterc - krijgen het verhaal van Hooghoudt te horen dankzij bevlogen sprekers. In ons geval was het Laurens, de culinair expert van Hooghoudt, die het verhaal op fraaie wijze wist te vertellen. De oorsprong van jenever, de eerste schreden van Hero Jan en Grietje Hooghoudt op het distilleerderspad, de uitbreiding van het assortiment. Het verhaal van een bedrijf dat 128 jaar oud is, verdient een verteller die dit kan overbrengen en dat is precies wat er gebeurt in het fraaie café, dat huist onder hetzelfde dak als de distilleerderij.

Rondleiding
Een bezoek aan Hooghoudt is niet compleet zonder een bezoek aan de werkvloer. De rondleiding door de distilleerderij liet zien hoe de diverse dranken worden geproduceerd en wat een zorg er besteed wordt aan het creëren van de juiste smaken. Lopende banden vol met flessen, ruimtes met zorgvuldig gereguleerde temperaturen die plaats bieden aan prachtige oude vaten waarin al jaren dranken op smaak liggen te komen, metershoge tanks, die via het ‘drankorgel’ gevoed worden. Allemaal begeleid door het geurige aroma van de vele kruiden en het enthousiaste stemgeluid van de gids.



Een mooie toekomst
Wie Hooghoudt bezoekt, weet direct dat het bedrijf zo veel meer is dan alleen de drankvoorziener van verwaaide Groningse alleendrinkers. Er schuilt passie en innovatie aan de Hooghoudtlaan. Die passie en innovatie treedt ook steeds meer naar buiten. Hooghoudt sloeg de handen ineen met rockband Kensington en kwam met de Bruine Jenever, twee initiatieven die een jongere generatie liet zien dat Hooghoudt veel meer in z’n mars heeft. Voor de komende jaren staan ook een paar nieuwe initiatieven op de rol, waarmee Hooghoudt op een fraaie manier mee naar buiten gaat treden. Dit zal opnieuw gebeuren in samenwerking met Sterc en nu het complete team de passie van Hooghoudt heeft mogen ervaren, zal dit ongetwijfeld tot mooie resultaten leiden.