De optimalisatie van Google Ads en Analytics

Google blijft aan de lopende band sleutelen aan Google Ads en Google Analytics en dat is natúúrlijk goed nieuws. Immers: hoe beter het allemaal werkt, hoe beter wij en onze klanten er van kunnen profiteren. Op de Google Ads en Analytics keynote kwam een aantal interessante ontwikkelingen aan het licht. De een met wat meer impact dan de ander, maar desondanks zeker de moeite van het vermelden waard.

Radartjes
Sinds jaar en dag werken we al met veel plezier en succes met de tools die Google ons te bieden heeft. Met Analytics monitoren we het verkeer dat de websites van onze klanten bezoekt en met Ads zorgen we ervoor dat onze klanten een breder publiek bereiken. Het stelt ons in staat om de inspanningen van onszelf en onze klanten in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat deze een optimale conversie opleveren. En net zoals wij constant blijven sleutelen en draaien aan de diverse radartjes, doet Google dit ook.

Wat heeft dat draaien aan de radartjes bij Google opgeleverd? We sommen de belangrijkste punten op:

  • De headlines, dus de titels van de advertenties in Google, gaan beschikken over een keer zoveel tekens als ‘vroeger’. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit zou moeten leiden tot een Click Through Rate (CTR, het percentage van bezoekers die na het zien van de advertentie ook daadwerkelijk klikt op de link die er staat) die twintig procent hoger ligt.
  • De tekst van de advertenties wordt ook iets uitgebreid. De zogenaamde ‘Description line’ gaat van zeventig naar tachtig karakters. Ook dit gebeurt natuurlijk met een verhoogde CTR in het achterhoofd.
  • Een advertentie gaat nu veel meer lijken op een Facebook-ad. Waar adverteren in Google vroeger óf een afbeelding, óf een tekstje was, kan het nu allebei. De nieuwe layout wordt: Headline-Description-Image-URL. Eind dit jaar kunnen de nieuwe advertenties mogelijk zijn.
  • Individual Bid Adjustments geven de gebruiker de mogelijkheid om te bieden per apparaat. Mobiel, tablet of desktop, dat zijn de drie apparaten waarop afzonderlijk van elkaar geboden kan worden. Het grote voordeel: bepaalde apparaten kunnen meer budget krijgen, als je website is gericht op bijvoorbeeld mobiel verkeer.
  • Google Maps wordt uitgebreid met zogenaamde ‘Promoted Pins’. Zet iemand een route uit en komt hij of zij langs een aantal bedrijven, dan kunnen deze bedrijven ervoor kiezen om een extra uitgelicht te worden door middel van deze promoted pins. Deze bedrijven kunnen ook een extra headline onder de bedrijfsnaam plaatsen, waarmee deze pins een soort mini-advertentie worden op Google Maps.
  • Similar Audience for Search geeft organisaties de mogelijkheid om klanten te bereiken die een vergelijkbare interesse tonen. Dankzij het zoeknetwerk kunnen deze ‘zoekers’ beter gevonden worden.
  • Demographic for Search maakt het mogelijk om aparte biedingen in te stellen voor leeftijd en/of geslacht.
  • Google Data Studio 360 maakt eenvoudige rapportages met meerdere personen door Google Apps. De beta-versie is nu actief in de Verenigde Staten en volgens de eerste impressies wordt dit een ideale tool voor het maken van rapportages.
  • Google AdWords wordt eind 2016, of begin 2017, onderworpen aan een redesign.
  • Google Analytics krijgt een data-assistent. Als er vragen gesteld worden, kunnen de vragenstellers direct een antwoord terug verwachten vanuit Google zelf. Dus wordt de vraag gesteld: ‘wat is het best verkochte product in maart 2015?’, dan levert dit direct een antwoord op dankzij de nieuwe data-assistent. Een bijzonder handige feature, die van Google Analytics gelijk een nog fraaiere tool maakt.

Al deze veranderingen zijn natuurlijk uitstekend nieuws. Google is er bij gebaat dat de gebruikers van bovenstaande tools de best mogelijke resultaten behalen en ze doen er dan ook veel aan om dit te bereiken. Voor onze klanten en onszelf is het natuurlijk ook uitstekend nieuws. Betere resultaten betekent een betere samenwerking.

Benieuwd hoe we jouw organisatie kunnen helpen met het bereiken van meer mensen en het opzetten van een speciaal voor jouw gecreëerde online strategie? Neem contact met ons op en we gaan de mogelijkheden bekijken!