De nieuwe Multi-Screen wereld

 
En alweer een mooi onderzoek om een diep inzicht te krijgen in het mediagedrag van de consument. Met cijfers, heel veel cijfers.

Onderzoek

Google heeft samen met Sterling Brands en Ipsos een onderzoek uitgevoerd om een diep inzicht te krijgen in het mediagedrag van de consument binnen een periode van 24 uur gericht op:

  • Hoe media in het dagelijkse leven wordt gebruikt
  • Wat de motivaties van de consument zijn bij het betrekken van de media
  • Hoe de consumenten meerdere schermen gebruiken om hun taken te verrichten
  • Hoe activiteiten op het ene scherm invloed hebben op het andere scherm
  • Hoe de mobiel gebruikt wordt in combinatie met andere schermen
  • Wat de rol is van het zoeken onder meerdere apparaten

 De nieuwe Multi-Screen wereld

  • 90% van alle media interacties vinden plaats via het beeldscherm, zoals via de smartphone, laptop/pc, tablet of televisie
  • De resterende 10% van de media interacties vindt nog plaats via bijvoorbeeld de radio, krant of tijdschrift
  • Gemiddeld spenderen consumenten 4,4 uur per dag hun tijd voor een beeldscherm

Tijd online

De gemiddelde tijd die consumenten online spenderen, kan worden onderverdeeld in vier basis media apparaten:

  • Smartphone - 14 minuten
  • Tablet - 30 minuten
  • PC/Laptop - 39 minuten
  • Televisie - 43 minuten

Samenhang van apparaten

Tegenwoordig bezit de consument meerdere apparaten, waar ze gemakkelijk gebruik maken van maken gedurende de dag. Het apparaat wat gekozen wordt om te gebruiken, wordt vaak gedreven door de samenhang van omstandigheden:

  • Hoeveel tijd we hebben of nodig hebben
  • Het doel wat we wensen te bereiken
  • Onze locatie
  • Onze houding en stemming

Computers houden ons productief en geïnformeerd

  • 31% van het computergebruik is buitenshuis
  • 69% van het computergebruik vindt thuis plaats 
  • 24% van onze dagelijks media interacties vindt plaats op een computer
  • 40% gebruikt de computer om informatie op te zoeken
  • 29% gebruikt de computer om op de hoogte te blijven

Smartphones houden ons verbonden

  • 40% gebruikt de smartphone thuis
  • 60% gebruikt de smartphone buitenshuis
  • 38% van onze dagelijks media interacties vindt plaats via de smartphone
  • 54% gebruikt zijn smartphone om te communiceren
  • 33% gebruikt zijn smartphone voor vermaak 

Tablets vermaken ons

  • 21% gebruikt zijn tablet buitenshuis
  • 79% gebruikt zijn tablet thuis 
  • 9% van onze dagelijkse media interacties vindt plaats via de tablet
  • 63% gebruikt zijn tablet voor vermaak
  • 32% gebruikt zijn tablet om te communiceren 

Er zijn twee vormen van multi-screening

Sequentieel gebruik

  • 90% maakt gebruik van apparaten op een sequentiële wijze (van het ene naar het andere apparaat overstappen om een doel te bereiken)
  • 98% daarvan had diezelfde dag gebruik gemaakt van apparaten op een sequentiële wijze

Activiteiten sequentieel gebruik

  • 81% is actief op het internet
  • 72% is actief op Social Media
  • 67% winkelt online
  • 63% zoekt naar informatie
  • 46% beheert zijn financiën
  • 43% is een reis aan het plannen
  • 43% is een video aan het bekijken

Smartphones zijn het meest voorkomende startpunt voor online activiteiten
PC’s zijn meestal een startpunt als het aankomt op de wat meer complexe activiteiten
Tablets zijn meestal het startpunt als het gaat om shoppen of het plannen van een reis

Gelijktijdig gebruik

  • 81% gebruikt zijn smartphone en televisie tegelijkertijd
  • 66% gebruikt zijn smartphone en laptop/pc tegelijkertijd
  • 66% gebruikt zijn laptop/pc en televisie tegelijkertijd
  • 57% gebruikt zijn smartphone tegelijkertijd met de PC/laptop (28%) of televisie (29%)
  • 77% gebruikt zijn televisie tegelijkertijd met de smartphone (49%) of PC/laptop (34%)
  • 75% gebruikt zijn tablet tegelijkertijd met de smartphone (35%) of televisie (44%)
  • 67% gebruikt zijn PC tegelijkertijd met de smartphone (45%) of televisie (32%)

Activiteiten gelijktijdig gebruik

  • 60% is aan het e-mailen
  • 44% is actief op het internet
  • 42% is actief op Social Media
  • 25% is een spelletje aan het spelen
  • 23% is informatie aan het zoeken
  • 15% is bezig met werk documenten
  • 9% is een video aan het bekijken
  • 78% van de gelijktijdige gebruikers is aan het multitasken
  • 22% van het gelijktijdige gebruik is aanvullend
  • 77% van de televisiekijkers gebruiken gelijktijdig een ander apparaat
  • 34% gebruikt het apparaat wat dichtbij ligt om informatie op te zoeken

Spontaan gebruik van smartphone

  • 80% gebruikt zijn smartphone spontaan
  • 44% daarvan gebruikten de smartphone om een doel te bereiken

Spontaan gebruik van PC/Laptop

  • 52% gebruikt zijn PC/Laptop spontaan
  • 43% daarvan gebruikten de PC/Laptop om een doel te bereiken

De combinatie van de toegankelijkheid en spontaniteit leidt tot een gevoel van “gevonden tijd”. Consumenten gebruiken deze momenten om via meerdere schermen informatie te zoeken, te winkelen, communiceren en zich te vermaken. Dit biedt een kans voor adverteerders om meer mogelijkheden te creëren en op deze manier in te springen op het gedrag van de consumenten.

De Multi-Screen shopper online

  • 59% gebruikt de smartphone om thuis online te winkelen
  • 41% gebruikt de smartphone om buitenshuis online te winkelen
  • 84% gebruikt de PC/Laptop om thuis online te winkelen
  • 16% gebruikt de PC/Laptop om buitenshuis online te winkelen

Spontaan shoppen online

  • 81% gebruikt de smartphone om spontaan online te winkelen
  • 58% gebruikt de PC/Laptop om spontaan online te winkelen

Toegang tot shopping gerelateerde content

  • Website in browser getypt via smartphone (36%); via PC (50%)
  • Website in bladwijzer via smartphone (27%); via PC (36%)
  • Via e-mail via smartphone (28%); via PC (29%)
  • Via een zoekmachine via smartphone (30%); via PC (24%)
  • Via sociale netwerken via smartphone (25%); via PC (16%)

67% start met online winkelen op het ene en gaat vervolgens verder op het ander apparaat

  • 65% start op de smartphone, waarvan 61% verder winkelt via PC/Laptop; 4% via de tablet
  • 25% start op de PC/Laptop, waarvan 19% verder winkelt via de smartphone; 5% via de tablet
  • 11% start op de tablet, waarvan 10% verder winkelt op de PC/Laptop