De Integratie van Sales en Content Marketing in Zes Stappen

In de hedendaagse bedrijfscultuur wil het nog wel eens voorkomen dat de mensen van sales en de mensen van marketing niet optimaal met elkaar samenwerken. Ten onrechte. Een samenwerking lijkt pure noodzaak en een logisch gevolg - beide afdelingen hebben immers hetzelfde uiteindelijke doel. Hoe los jij dat integratieprobleem op?

 

Stap 1: Onderzoek de relevantie van jouw content bij de collega's van sales.

Sales gebruikt 65% van de content die marketing maakt niet, terwijl marketeers juist het idee hebben dat het een belangrijke bijdrage levert aan grote deals. Wat mist hier precies? Waarschijnlijk relevantie! Sales kent zijn relaties en prospects vaak beter op persoonlijk vlak en weet beter wat ze interesseert. Ga daarom eens vaker met sales rondom de tafel om te bespreken over welke onderwerpen je content kunt schrijven of kunt bedenken. 

Stap 2: Analyseer de resultaten van de content.

Zo bepaal je welke content wel tot de gestelde resultaten leiden en welke niet. Wat marketing ziet als toevoegde waarde of noodzakelijke content kan sales nog wel eens zien als tijdverspilling. Dit is zonde van de inspanningen aan beide kanten. Bespreek vervolgens wat er verbeterd dient te worden om de resultaten te optimaliseren. 

Stap 3: Maak een hecht team van sales en marketing.

Marketeers en salesmensen spreken andere talen, hebben een andere focus en begrijpen om die reden elkaar vaak niet. Het doel van deze stap is dan ook om van twee afdelingen in ieder geval een hecht team te maken waarin beide mensen van elkaar leren en alle valkuilen in de gaten houden. Een vrij logisch vervolg zou je denken, maar slechts 24% van de bedrijven faciliteert formele ontmoetingen tussen sales en marketing.

Stap 4: Weg met die hippe tech tools!

In de praktijk blijkt sales opgescheept te worden met technische tools die ze helemaal niet nodig hebben. Maak het niet moeilijker dan het al is en beide partijen moeten naar elkaar luisteren om te achterhalen welke tools wel en welke niet nodig zijn. 

Stap 5: Creëer een contentplatform.

Mensen in sales zijn volgens onderzoek 31% van de tijd kwijt in het opzoeken van informatie. Al die verschillende tools die gebruikt worden om 'het overzicht te bewaren' blijken daarvoor niet per se geschikt te zijn. Kijk eens naar de mogelijkheden voor een contentplatform waarin alles makkelijk en snel te vinden is. Zo verspil je niet onnodig tijd en kan iedereen zich beter richten op het grotere doel.

Stap 6: Vier prestaties samen

Vanuit Sterc willen we er nog één punt op toevoegen: wanneer een opdracht jou gegund is, vier dit gezamenlijk! En natuurlijk evalueer je het proces op zoek naar verbeterpunten voor een volgende opdracht. En vier het daarna weer ;)

 

Dit bericht is samengesteld op basis van onderstaande infographic van Highspot.