De Ameland experience en het belang van storytelling

Eens in de zoveel tijd organiseert Sterc een kennissessie, waarmee we niet alleen onze eigen medewerkers, maar ook onze klanten meenemen naar een bijzondere locatie. Op die locatie nodigen we vervolgens sprekers uit, die vanuit hun vakgebied een bepaald onderwerp behandelen. De meest recente kennissessie vond plaats op Ameland, met het thema ‘storytelling’ als rode draad.

De zon
Het is deze lente altijd een gok of het weer gaat meewerken of niet. Onrustig lenteweer kan een flinke stok in de spaken van een gezamenlijke trip steken, helemaal als je één van de Waddeneilanden opzoekt om daar de onderlinge banden eens even aan te halen, terwijl je ook nog eens wat opsteekt over een bijzonder onderwerp. Maar we hadden geluk: op het moment dat we de veerboot betraden, schuifelde de lentezon weifelend, maar daarom niet minder definitief vanachter de wolken en konden we ons opmaken voor een buitengewoon memorabele dag.



Storytelling
Het thema van de dag was storytelling. Storytelling is, de naam geeft al het nodige weg, de kunst van het vertellen van een verhaal. Een verhaal komt in vele vormen en kan op vele manieren verteld worden; op papier, op video of - zoals we op Ameland mochten ervaren - mondeling. De eerste spreker van de dag was Bernard Kostwinner, afkomstig van de Stichting Amelander Museum (STAM) en het eiland zelf. Het eiland herbergt een schat aan verhalen in zijn rijke historie en een selectie hiervan bereikte ons luisterende oor via deze begiftigde verteller. 22 jaar oud was hij slechts, maar met de sprekende kwaliteiten van een door de wol geverfde zeebonk.

Een goed verhaal raakt
De tweede spreker was Minke Haveman, die het storytelling van een meer zakelijke kant aanvliegt. Zij vertelt voor diverse bedrijven het verhaal dat deze organisaties zo bijzonder maakt en legde uit waarom dit zo belangrijk is. Authenticiteit en iets wat zich onderscheidt, een verhaal uit het hart. Dat is wat niet alleen een publiek trekt, maar wat ook blijft hangen. Wat raakt. Wat doet bewegen. Een goed verhaal heeft ook diverse elementen die altijd blijven terugkeren; zo is het belangrijk dat je je ermee kan identificeren, dat er een obstakel overwonnen wordt en dat er een les wordt geleerd.



Storytelling bindt mensen. Wie zijn of haar verhaal goed vertelt, gaat effectiever te werk dan bij een simpele mededeling. Je leert erdoor. Je wordt wijzer. Het boeit. Het blijft hangen. En daarom is storytelling ook zo effectief bij bedrijven. Bedrijven met een goed, herkenbaar en pakkend verhaal, binden klanten aan zich die veel verder kijken dan alleen het product of de dienst die aangeboden wordt. Ze gaan juist voor die organisatie die hen aanspreekt door de manier waarop ze te werk gaat.

Ieders verhaal doet ertoe
Bij Sterc houden we van storytelling. Bij elke samenwerking die we aangaan, staat het verhaal van onze klant centraal. Het is het absolute startpunt van de strategie die we samen op zullen stellen. En in deze strategie komt dit verhaal ook op zo veel mogelijk manieren weer terug. Het is immers het verhaal van de organisatie die het onderscheidt van de rest en waar de klanten voor zullen kiezen.

Voor de deelnemers aan de kennissessie bleven de verhalen van die dag ook hangen. Het verhaal van het eiland, maar zeker ook het verhaal over het verhaal. En terwijl de zon inmiddels vrij spel had op het Amelander strand, werd er bij Beachclub The Sunset een koud biertje opengetrokken en nagepraat. Nieuwe verhalen werden geboren, wellicht worden ze ooit verteld.