De aanpak van spam in Google Analytics

Met Google Analytics hebben we een prachtige tool in handen om het verkeer op je website in de gaten te houden. Waar komen de bezoekers vandaan, wat doen ze op de website, wat is je conversie? Deze vragen kunnen allemaal beantwoord worden, maar een kleine kanttekening is wel op z’n plaats: de cijfers moeten namelijk wel eerst gezuiverd worden van spam. Spam vertroebelt de cijfers en geeft, onbehandeld, gekleurde data. Een oplossing lijkt echter nabij: Google is bezig om de spam nu zelf uit te filteren, zodat de data een stuk zuiverder gaat worden.

Spam
De term ‘spam’ bestaat al een tijdje. Ruim voordat computers onze levens verrijkten met spam zoals we dat nu kennen, was het al de naam van ingeblikt vlees. Het is het vlees dat nog altijd in de supermarkten verkrijgbaar is als ‘Smac’. Dat spul wat studenten door hun macaroni gooien. Het gebruik van de naam spam veranderde voorgoed, toen Monty Python een sketch maakte als aanklacht tegen het verbod op sluikreclame. In deze sketch werd elk gesprek onmogelijk gemaakt, door het oneindige gebruik van het woord ‘spam’. De boodschap, was dat een verbod op sluikreclame bijzonder lastig te handhaven is, omdat het gelijk ook morrelt aan de de vrijheid van meningsuiting.

Sinds deze sketch is het woord ‘spam’ niet meer enkel de aanduiding voor ingeblikt vlees en binnen de Nederlandse grenzen kennen we het eigenlijk niet anders dan de lange lijsten met ongewenste emails, reclame-sites en noem het allemaal maar op.

Valse bezoekjes
Bedrijven hebben op hun websites ook vaak te maken met spam. Natuurlijk puilen sommige spamboxen uit van de ongewenste mailtjes, maar ook bepaalde bezoekers kunnen onder de spam-noemer vallen. ‘Referral spam’ is verkeer afkomstig van spamsites, die door hun bezoeken hun eigen verkeer hopen te genereren. Immers: veel bedrijven willen graag weten waar hun bezoekers echt vandaan komen en zoeken dat uit via Google Analytics. Het is een grote bron van ergernis voor Google en beheerders van Analytics, want de spam bezoekers zijn geen potentiële klanten of belangstellenden, maar simpelweg automatisch gegenereerde ‘indringers’.

Automatische uitsluiting
Dit kostte de beheerders van Google Analytics altijd handenvol werk om op te ruimen. Want als je een duidelijk beeld wil hebben van wat je site nu precies allemaal doet, heb je helemaal niks aan die waardeloze spambezoekjes. Echter, sinds februari heeft Google hier wat op gevonden. Vanaf nu worden spamsites voor een groot deel automatisch uitgesloten in de resultaten van Google Analytics. Dit gaat overigens niet met terugwerkende kracht; de resultaten van januari en ervoor gaan nog altijd gepaard met spambezoekjes. Vanaf februari is dit echter niet meer het geval.

Bovenstaand is uitstekend nieuws voor alle gebruikers van Google Analytics. Wellicht daalt het aantal bezoekers in de resultaten, maar deze bezoekjes waren natuurlijk altijd al waardeloos. Het pluiswerk om de spam eruit te filteren lijkt voor een groot deel voorbij en daar kunnen we natuurlijk alleen maar blij om zijn. Let wel: het blijft natuurlijk een kat-en-muis-spel tussen Google en de spammers, dus het is niet uitgesloten dat ‘referral spam’ zijn lelijke hoofd weer om de hoek steekt. Maar voorlopig zijn we er even af. En dat scheelt een slok op een borrel.

Tips voor het uitsluiten van spam:

  • Maak meerdere ‘views’ aan in Google Analytics. Een ‘raw-view’ met alle verkeer en een ‘master-view’ waarin je IP’s uitsluit van je eigen bedrijf, en websites die nog niet wordt gezien als SPAM door Google maar waarvan jij wel weet dat ze spam zijn.
  • In de gefilterde ‘view’ is ook nog een optie. Bot Filtering: Exclude all hits from known and spiders. Door deze optie aan te zetten filtert Google die meest voorkomende SPAM sites er zelf al uit.

Wil je meer weten over het verbeteren en optimaliseren van je Google Analytics account neem dan contact met ons op!