De 7 tips van Seth Godin om te groeien tijdens een recessie

 

Seth Godin, de voormalige vice president direct marketing van Yahoo! is een bekende naam in de marketingwereld. Een veelgevraagde internationale spreker en de auteur van 10 goedverkochte marketingboeken. Seth Godin geeft in een interview 7 bruikbare tips om tijdens een recessie succesvol te zijn. Onderaan vindt u een videofragment van het interview.

De 7 tips van Seth Godin

  1. De concurrentie is minder. Zie dit in.
    Door de recessie vallen sommige concurrenten weg. Het is dus makkelijker geworden om als winnaar uit de bus te komen.
  2. Concentreer op het bouwen van waarde.
    De nadruk moet niet liggen op ‘hoe verdien ik geld en neem ik mensen in dienst’, maar op ‘hoe bouw ik vandaag waarde’.
    Wanneer je elke dag waarde bouwt en daardoor in contact staat met mensen die jou onvervangbaar vinden, wordt je ook onvervangbaar.
  3. Verwacht dat je kosten dalen.
    Gedurende een recessie, is er niet alleen minder geld voor consumenten om aan jou te besteden, maar kost het ook minder om waardevolle producten te vervaardigen.
  4. Neem niet te snel mensen aan
    Er zijn organisaties die denken dat hoe sneller je groeit hoe beter. Ze vinden het dan ook ‘niet hun fout’ wanneer ze 50 mensen aannemen en vervolgens weer 20 mensen moeten ontslaan.
    Maar het is wel hun fout! Ze hadden in de eerste plaatst nooit 50 mensen moeten aannemen.
  5. Focus op het onvervangbare
    Het doel is NIET hoe snel kan ik zo veel mogelijk mensen aannemen als ik kan. Het doel is hoe onvervangbaar zijn jouw mensen.
  6. Vind steun in het verslaan van de reuzen
    Wanneer je kijkt naar de grote winstmakers op het internet, zijn het niet de grote bedrijven van 18 miljoen en met honderden en honderden mensen. Nee, het zijn bedrijven met een klein team met een zeer fijn gefocuste visie.
  7. Wees gedisciplineerd in wat je maakt
    Als je binnen de tijd en binnen het budget wilt blijven, wat je dan doet is, op de dag dat je budget op is of op de dag van de deadline, lever je. Het is een race.

Kortom, het is dus niet ‘hoe kom ik aan het budget om te komen waar ik wil zijn’, maar ‘hoe kom ik daar waar ik wil zijn met mijn budget’.