5X Geheimen om jouw website menselijker te maken

Het klinkt misschien een beetje gek, maar veel websites zijn niet ontworpen en gebouwd om het de menselijke doelgroep zo makkelijk en prettig mogelijk te maken. Is het niet dat ze worden gebouwd vanuit technische aspect, worden ze wel gebouwd om helemaal SEO-proof te zijn. Toch blijkt uit verschillende onderzoeken en artikelen dat wanneer je mensen als uitgangspunt gebruikt, je een emotionele ervaring kan oproepen. En dat zorgt op z’n beurt weer voor een sterke koppeling tussen bezoeker en jouw merk. Daarom 5 geheimen om jouw website menselijker te maken!

Emotionele stimuli

Om in te spelen op menselijke emoties is het verstandig om te kiezen voor een focus. Maak jouw emotionele stimulans zo sterk mogelijk, dat is effectiever dan verschillende stimuli af te leveren die de bezoeker alleen maar verwarren. In veel artikelen lees je over hoe belangrijk kleurgebruik als emotionele stimulans. Zo zou de kleur rood staan voor passie en opwinding, groen voor duurzaamheid, paars voor luxe en geel voor optimisme. Dat heb je vast wel eerder gelezen. Wat bijna nooit genoemd wordt is de nuance die daarin te leggen is (en wat ook zou moeten). Merken volgen vaak de kudde en gebruiken alleen maar de kleuren die staan voor wat zij willen uitstralen. Maar is dat wel handig? Dit onderzoek laat zien dat de kleurkeuze veel verder gaat dan een infographic volgen.

  

 

Kleurervaring heeft namelijk met een groot aantal factoren te maken. Zo spelen persoonlijke voorkeuren, ervaring, opvoeding, context en culturele verschillen allemaal een grote rol in het bepalen van wat een kleur met een persoon doet. Daarom kun je nooit een kleurervaring universeel maken en is het onverstandig om jouw websitekleuren te baseren op dit soort informatie. Betekent dat dat kleuren niet meer belangrijk zijn? Absoluut niet! Kleuren spelen een grote rol in branding en koopbeslissingen - soms zelf 90% van de gehele beslissing om een product wel of niet te kopen.

Denk bijvoorbeeld eens na over de kleur bruin. Bruin wordt gebruikt voor ruige merken, zoals Wrangler, maar ook voor product als chocolade. Beide een totaal andere ervaring, omdat de context nu eenmaal belangrijker is dan alleen de kleur. De kleur moet simpelweg passen bij de persoonlijkheid die jij wilt uitstralen. Wij gebruiken veel magenta op onze website. Is dat omdat wij schattigheid en liefde willen uitstralen? Nee, maar wij geloven dat deze kleur goed past bij onze persoonlijkheid: het eigenzinnige tikkeltje die wij verweven tussen onze passie en ambacht.

Dezelfde misvatting wordt vaak gevormd rondom Call-to-actionknoppen. Onterecht denken sommigen dat een knop bijvoorbeeld geel of turquoise of lime-groen moet zijn. Het isolatie-effect vanuit de psychologie laat zien waarom dat niet het geval is. Het enige wat wel van belang is, is dat de kleur opvalt. Het kan zo zijn dat je een zwart-witte site hebt met een magenta knop om mensen te stimuleren actie te ondernemen - en dat deze effectief is. Of een andere kleur die jij en jouw bezoeker vinden opvallen tussen de rest van de website. 

Maar kleur daar gelaten. Ook afbeeldingen kunnen een belangrijke smokkelaar zijn van emoties. Denk bijvoorbeeld aan foto’s die wij zien door verschillende non-profits als Greenpeace en Unicef. Hierbij wordt volledig op emoties gericht. Op jouw website kan dat ook positieve associaties opbrengen. Bijvoorbeeld de de vakmanschap van Sterc met de donkere afbeelding op onze homepage die afgewisseld wordt met het oranje vuur.

 

 

 

Eenvoud

“Less is more” mag een cliche zijn, wij staan er wel achter. Voor jouw website betekent dit dat je gebruik kan maken van twee kleuren die hoog met elkaar in contrast staan, dat het lettertype leesbaar en comfortabel is voor het oog, dat er gebruik wordt gemaakt van witruimte. Niet minder belangrijk is het gebruik van directe interactie met de gebruiker. Wanneer de gebruiker over een interactieve afbeelding hovert of op een notificatie klikt, moet het direct zichtbaar worden wat de bedoeling is. Kijk maar eens naar het soepele verloop van onze header wanneer je naar beneden scrolt.

Persona’s

Bij het ontwerpen en ontwikkelen van de website wil je rekening houden met verschillende doelgroepen van bezoekers die op jouw website komen of gaan komen. Een mens-gerichte aanpak gaat er vanuit dat je ontwerpt wat jouw bezoekers willen: persoonlijkheid, makkelijkheid en rechtdoorzee! Hoe doe je dat? Simpel! Maak voor alle mogelijke doelgroepen van jouw website een persona en ontwerp op basis van die persona’s de website. Wij spraken al eerder over persona’s in ons blogbericht over doelgroepen: het is niet voor niets onderdeel van ons model.

 

 

Wij bedenken bijvoorbeeld een persona voor De Wit: Erik. Hierin worden zijn leeftijd, beroep, doelgroepkenmerken en voorkeuren in vermeld. Vervolgens wordt dit persona gekoppeld aan kenmerken van een website die bij zijn voorkeuren passen. Een op gevoel gericht persona heeft een totaal andere aanpak nodig dan een persona met een pragmatische aanpak.

Comfort

Het ontwerp van een website kan fantastisch zijn en kan goed zijn in het stimuleren van emotionele reacties, maar kan alsnog comfort missen. Wat zou jij zelf vinden van een prachtige website waar je - vooral op mobiele apparaten - het lettertype (of de grootte) nauwelijks kunt lezen? Maar ook contrast in de website en de grootte van Call-to-actions moeten in acht genomen worden. Je wil niet dat een bezoeker een te grote duim heeft voor jouw CTA-knop of dat de bezoeker maar weinig ziet doordat de zon op het scherm schijnt. In de vertaling van alle data die in het bepalen van ons model naar voren zijn gekomen is het dus belangrijk om bij alle keuzes na te denken over in hoeverre het de bezoeker zou kunnen storen, op verschillende platformen. En vergeet niet: comfort bepaalt voor een groot deel of jouw bezoekers wel of niet de interactie aangaan met de website.

Mentale stimulans

Er zijn bijna oneindig veel mentale stimuli die ervoor zorgen dat bezoekers wel of niet converteren. Belangrijke stimuli in websites zijn de wet van wederkerigheid, sociaal bewijs en tijd en relevantie.

1. De wet van wederkerigheid: met het weggeven van een gratis e-book of een ander cadeau laat je anderen het gevoel hebben dat ze iets terug moeten doen. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het is een veelgebruikte techniek.

2. Sociaal bewijs: met citaten, recensies of een social hub laat je aan anderen zien welke autoriteit je hebt.

3. Tijd en relevantie: met het toevoegen van schaarste, notificaties en tijdslimieten zorg je ervoor dat bezoekers sneller converteren.

 

Conclusie

Veel factoren hebben invloed op de menselijkheid van jouw website. Hoe menselijker een website, hoe meer conversie er plaats zal vinden. Dit blogbericht heeft in vijf punten - met dit artikel als leidraad - geprobeerd duidelijk te maken dat er veel meer komt kijken dan SEO of techniek bij het maken van websites: psychologie van de mens is minstens zo belangrijk. Ben je benieuwd naar hoe Sterc dit praktiseert? Vraag gerust naar meer!