5 veel gemaakte zoekmachine optimalisatie fouten (met filmpje)

 #1: Gebroken (interne) links

Je komt ze vaak tegen: “broken links”. Interne links binnen de website zelf of externe links naar andere websites, waarbij niets gebeurd als je erop klikt. Hoewel, er gebeurt wel iets: je komt namelijk op een niet gevonden-pagina. Gebroken links hebben op zowel de bezoeker van de website als de zoekmachine een negatieve invloed. Voor de bezoeker levert het irritaties op en omdat de zoekmachines de gelinkte pagina’s niet vindt zal deze er ook niet blij mee zijn.

De oorzaak van gebroken links is vaak:

  • Linken naar verwijderde pagina’s (of websites)
  • Typefouten in de link

Controleer je website op gebroken links!

#2: Linken naar onbetrouwbare, kwaliteitsloze websites
Is jouw website opgenomen in een zogenaamde ‘linkfarm’ en wordt er door veel websites (die totaal niet gerelateerd aan jouw website zijn) naar jou gelinkt en link jij ook naar deze websites? Zorg dan dat je snel van de lijst verwijderd wordt en schrap deze links van je website. Google wordt namelijk erg boos als zij hier achter komen. En dan hebben deze ’strategische’ links een zeer negatieve invloed op de positie van jouw website binnen o.a. de Google zoekmachine resultaten.

#3: Zoekwoorden overkill (keyword spamming of keyword stuffing)
De zoekmachine resultaten worden beinvloed door o.a. het correct gebruiken van zoekwoorden in de website

Veel website eigenaren weten dit, maar denken door het ‘volproppen’ van de website met zoekwoorden hoger te scoren in Google. Het tegendeel is waar: Google vindt jou vervelend en zal je straffen.

Voorkom deze vorm van Spam!

#4: Dubbele content
Veel website eigenaren gebruiken dubbele content op een website of nemen complete teksten klakkeloos over van andere websites. Google is een speurneus en maakt gebruik van geavanceerde technieken om dubbele content op het internet te filteren. Dus door het gebruik van dubbele content loop je het risico uit de zoekmachine resultaten te verdwijnen en dat was nu net niet de bedoeling.

Zorg dus voor eigen unieke content!

#5: Blackhat SEO (de verboden technieken)
Er zijn nog steeds veel website eigenaren (of zoekmachine optimalisatie ‘experts’) die websites met verboden technieken ‘optimaliseren’ voor de zoekmachines. Optimaliseren is tussen aanhalingstekens geplaatst, omdat je met verboden technieken eerder lager scoort (op de lange termijn) dan optimaliseert voor de zoekmachine. Zoals eerder gezegd maakt Google gebruik van geavanceerde technieken om de zoekresultaten zo fris en zo relevant mogelijk te houden. Overigens kan iedereen ook melding maken van misbruik van deze verboden technieken. Het risico wat je loopt is een penalty van Google, en daar wordt je niet blij van.

Voorbeelden van dergelijke verboden technieken werden eerder in dit artikel genoemd (linkfarming, keyword spamming en gebruik van dubbele content). Een compleet artikel over deze verboden technieken vind je hier >